Wordt de hegemonie van CD&V in Waregem doorbroken?
Foto: rr
Mobiliteit is het ordewoord in Waregem in aanloop naar de verkiezingen. Het ongenoegen over de files lijkt echter niet zo groot dat CD&V moet vrezen voor zijn absolute meerderheid.

Wat staat er op het spel?

Waregem is sinds oudsher een CD&V-bolwerk. In 2012 behield de partij van zittend burgemeester Kurt Vanryckeghem ondanks één zetel verlies met 22 zetels op 33 een ruime meerderheid. Vanryckeghem hoopt die absolute meerderheid dit jaar te behouden en aan een derde ambtstermijn te beginnen.

CD&V trekt met een flink verjongde ploeg naar de kiezer. Plaatsen twee tot en met zes zijn ingevuld door huidige schepenen, maar op de lijst prijken ook zes nieuwe kandidaten jonger dan 30 jaar. ‘Die willen we klaarstomen om over zes tot twaalf jaar over te nemen van de huidige ploeg’, kijkt burgemeester Vanryckeghem al ver vooruit.

Open VLD en N-VA, op dit moment samen goed voor acht zetels in de gemeenteraad, trekken voor het eerst in kartel naar de Waregemse kiezer. Ze hopen zo de christendemocratische hegemonie te kunnen doorbreken.

 

Hoe heeft de vorige coalitie het er vanaf gebracht?

Met de Zuidboulevard heeft het stadsbestuur de toegang tot het stadscentrum vernieuwd. Het gemeentehuis kreeg een opknapbeurt, en in plaats van het oude rusthuis komt een nieuwe bibliotheek. Nog grotere plannen zijn er met het Regenboogstadion van Zulte Waregem, waar woon- en parkeertorens, winkelruimte en een hotel komen.

Mobiliteit blijft het zorgenkind van het stadsbestuur. Voor het centrum komt er een nieuw mobiliteitsplan met nieuwe parkeertarieven en met het Vlaams Gewest wordt een oplossing gezocht voor de files aan het op- en afrittencomplex van de E17. Dat het stadsbestuur vasthoudt aan de plannen om het nieuwe bedrijventerrein Blauwpoort langs de snelweg te leggen, ondanks een ‘njet’ van de Raad van State, kan op weinig begrip rekenen.

 

Waarom zouden kiezers een nieuwe meerderheid in het zadel helpen?

N-VA en Open VLD trekken in kartel naar de kiezer met de 29-jarige ondernemer Michiel Vandewalle (N-VA) als kandidaat-burgemeester. Op de tweede plaats staat Sofie Demeulenaere, ceo van Alfa Tapijtfabriek en dochter van voormalig Wielsbeeks burgemeester Noël Demeulenaere. De kartellijst was zo gedreven om aan de campagne te beginnen dat ze de afspraken uit het verleden liet varen en al verkiezingsborden plaatste nog voor het weekend van Waregem-Koerse. Het kartel zet in op een propere stad en veiliger verkeer. Het verwijt het huidige bestuur een gebrek aan mobiliteitsvisie. Ook in het project van de Zuidboulevard zijn volgens het kartel foute keuzes gemaakt.

Ook SP.A wil vooral een oplossing voor de fileproblemen in de stad. De partij zet ook in op betaalbaar wonen, meer veiligheidsgevoel en minder armoede. De socialisten trekken in Waregem als SP.A-Plus naar de kiezer, een lijst met onafhankelijken die wordt aangevoerd door Tom Demunter. Die vervangt sinds mei ook Mario Verhellen als fractieleider in de gemeenteraad.

 

Waarom moet ook de rest van Vlaanderen uitkijken naar de uitslag in Waregem?

CD&V heeft in Waregem al sinds 1976 een absolute meerderheid, een unicum in Vlaanderen. Voor het eerst trekken oppositiepartijen N-VA en Open VLD echter samen naar de kiezer. Halen ze met vereende krachten de benodigde zeventien zetels om de alleenheerschappij van de christendemocraten te doorbreken?

In de Strijd om de Stad fileert de redactie van De Standaard in woord en beeld waar het bij de verkiezingen echt om draait in alle Vlaamse steden en Brussel.