In Zoutleeuw heeft CD&V ruime keuze aan coalitiepartners
Foto: Paul Hermans (Creative Commons)
Het bestuur wordt al jaren gedomineerd door de christendemocraten. Er wordt dan nogal op verjonging en vergroening ingezet, en op veiligheid, in het rustige en landelijke Vlaams-Brabantse plaatsje.

Wat staat er op het spel?

Al drie legislaturen op rij mag CD&V in Zoutleeuw de lakens uitdelen. Na 2000 en 2006 was dat met de socialisten, sinds 2012 met de liberalen. Al in februari stelde de partij haar kandidatenlijst voor. Volgens voorzitter Carl Kempeneers bewees dat ‘dat onze lokale partij aantrekkelijk is bij haar inwoners’. Burgemeester Boudewijn Herbots gaat dan ook voor een tweede termijn.

De coalitie voortzetten ziet partner Open VLD alvast zitten, doet de slogan ‘#verderwerken’ vermoeden. Maar misschien strooit N-VA wel roet in het eten. In 2012 boekte die partij al sterke vooruitgang en lijsttrekker Michel Boyen liet eerder dit jaar verstaan dat meebesturen de doelstelling is. Of misschien gaat CD&V, al dan niet samen met Open VLD, wel in zee met Groen, dat opkomt met het idee ‘aanvullend’ te zijn ‘aan het huidige beleid’.

 

Hoe heeft de vorige coalitie het er vanaf gebracht?

Dankzij de huidige coalitie in Zoutleeuw zal in de lente van 2019 een nieuw woonzorgcentrum de deuren openen. Voor de dorpskernvernieuwing van deelgemeente Halle-Booienhoven haalde Zoutleeuw 195.000 euro steun binnen, en verschillende andere premies voor restauratie van patrimonium – bijvoorbeeld zaal De Kring, het Kosterhuis en OC De Bungeneer. Tot slot kreeg de stad van minister Schauvliege ook nog 16.989 euro voor bosuitbreiding in Heerbroek.

De coalitie investeerde in het (verkeers)veiliger maken van de schoolomgevingen en leidde de fusie van verschillende politiezones tot de nieuwe zone Getevallei in goede banen.

Tot slot klopt burgemeester Herbots zich op de borst om de doorstart van Storzo, de vzw die zich bezighoudt met scholing, tewerkstelling, opleiding, kinderopvang en dienstencheques. ‘Zeven jaar geleden bevond die vzw zich nog in zwaar weer’, klinkt het. ‘Ik heb me in dat dossier vastgebeten, en met succes: vandaag is de vzw opnieuw rendabel en werken er negentig mensen.’

 

Waarom zouden kiezers een nieuwe meerderheid in het zadel helpen?

Volgens N-VA is er op het vlak van verkeersveiligheid en mobiliteit nog veel werk. ‘Er ontbreekt een globaal verkeersplan’, en als de partij mag meebesturen, belooft ze daar wat aan te doen. Een ander streefpunt: meer aandacht voor wie niet in Zoutleeuw-centrum woont.

Zou N-VA samen met Groen aan de knoppen komen te zitten, dan kan Zoutleeuw weleens een flinke ecologische bocht maken. N-VA vindt immers ook dat er nood is aan een grotere milieubewustwording en een innovatief afvalbeleid. Concreet voorbeeld: gratis toegang tot het containerpark.

Het is voor het eerst in achttien jaar dat een groene partij opkomt in Zoutleeuw. Naast groene initiatieven wil de partij meer aandacht voor de jongeren, hun welzijn en hun veiligheid.

SP.A speelt ten slotte de veiligheidskaart, ‘omdat mensen belangrijk zijn’. De partij wil ‘onze veiligheid eerst’, door een focus op buurtwerking, mobiliteit, veilig verkeer en aangepaste structuur. De socialisten zetten ook in op assistentie voor de zwakkeren, respect voor groen en open ruimte, toerisme, werkzekerheid en jeugdwerking.

 

Waarom moet ook de rest van Vlaanderen uitkijken naar de uitslag in Zoutleeuw?

Een coalitie N-VA-Groen is ongebruikelijk en zou weleens een interessant experiment kunnen zijn. Alleszins werkt de terugkeer van de groenen op het wat ingedutte politieke toneel in Zoutleeuw verfrissend.

In de Strijd om de Stad fileert de redactie van De Standaard in woord en beeld waar het bij de verkiezingen echt om draait in alle Vlaamse steden en Brussel.