Burberry zal onverkochte producten niet langer vernietigen
Twee maanden nadat Burberry onder vuur kwam te liggen, kondigt het bedrijf maatregelen aan Foto: AFP

Burberry gaat kledingstukken, handtassen en cosmetica die niet verkocht raakten, niet langer vernietigen, zoals het jarenlang deed. Het Britse luxelabel zal onverkochte producten nu vaker hergebruiken of weggeven.

Het vernietigen van onverkochte producten, in plaats van ze tegen spotprijzen te verkopen, is een courante praktijk bij luxemerken en grote ketens. Ze zien dat als een manier om hun intellectuele eigendom te beschermen en namaak tegen te gaan, maar ook om te verhinderen dat de producten tegen lage prijzen worden verkocht, en zo moeten inboeten aan exclusiviteit.

Maar dat Burberry dit jaar al voor meer dan 28 miljoen pond aan producten heeft vernietigd (ofwel 31 miljoen euro) werd door de publieke opinie slecht onthaald. ‘Burberry toont geen respect voor hun eigen producten en het harde werk en de bronnen die nodig waren om ze te maken. In plaats van hun overproductie aan te pakken, verbranden ze kleding waar helemaal niets mis mee is’, stelde Greenpeace.

Ook geen bont meer

Burberry, dat volgende week de eerste collectie van hun nieuwe creatief directeur Riccardo Tisci voorstelt, kondigt nu aan een strategie te hebben ontwikkeld om verspilling tegen te gaan. Onderdeel daarvan is niet langer producten te vernietigen. Het zal nu meer inzetten op hergebruiken, herstellen, weggeven en recycleren. Tegelijkertijd zal het luxelabel niet langer bont gebruiken. De bestaande producten met bont zullen geleidelijk verdwijnen.

‘Moderne luxe betekent sociaal verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk tegenover het milieu’, aldus Marco Gobbetti, de algemeen directeur van de groep. ‘Daar ligt de sleutel tot succes op lange termijn. We zijn vastberaden om dezelfde creativiteit toe te passen op de verschillende schakels van ons bedrijf, als we doen bij het ontwerpen van onze producten.’