Mercedes opent Duitse aanval op e-automarkt
De EQC, Mercedes’ antwoord op Tesla. Foto: REUTERS

Twee weken vóór Audi stelt het Duitse luxemerk Mercedes een volledig elektrische SUV voor.

Mercedes-Benz had de Zweedse hoofdstad Stockholm uitgekozen om er dinsdagavond het allereerste model van zijn nieuwe, volledig elektrische dochtermerk EQ voor te stellen. Het gaat om een middelgrote SUV, met als merknaam EQC. Met de presentatie van de EQC zet Mercedes als eerste Duitse topmerk de aanval in op de elektrische luxewagens van het Amerikaanse Tesla. Half september volgt Audi, wanneer het zijn e-tron zal lanceren die in Brussel gebouwd wordt.

Het is de Duitse autobouwers menens om het marktleiderschap van Tesla op de e-automarkt onderuit te halen. Tegen 2022 wil Mercedes in alle marktsegmenten met een elektrische wagen uitpakken, ook in die van de middenklasse- en stadswagens. De autobouwer investeert daarvoor 10 miljard euro en voorspelt dat tegen 2025 vijftien tot twintig procent van zijn totale verkoop zal bestaan uit geëlektrificeerde wagens, elektrisch of hybride.

Afstandsangst

Om de elektrische auto te laten doorbreken, moet de consument dringend af van zijn afstandsangst, de vrees dat de batterij leeg zal zijn voor de bestemming bereikt is, zegt Jörg Heinermann, verkoop- en marketingdirecteur van de elektrische Mercedes-wagens.

Volgens Heinermann is die afstandsangst voor de overgrote meerderheid van de consumenten onterecht. ‘Tachtig ­procent van de laadbeurten van elektrische wagens gebeurt gewoon bij de consument thuis of op het werk. Slechts voor de langeafstandsritten moet gebruikgemaakt worden van een (snel)laadpunt langs de route.’ Met de EQC claimt Mercedes alvast een rij-autonomie van ruim 450 kilometer.