Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM stopt met vliegen
Foto: Jimmy Kets

De Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM zet haar activiteiten volledig en onmiddellijk stop.

Tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering heeft de hoofdaandeelhouder van VLM vrijdag beslist om de Belgische vennootschap te ontbinden en in vereffening te stellen. Dat betekent dat alle lijnvluchten naar London City en Zürich, de laatste twee lijnvluchten die nog operationeel waren, worden stopgezet vanaf de nacht van vrijdag op zaterdag. Hierdoor verliezen 85 werknemers hun baan. 

In augustus kondigde de luchtvaartmaatschappij al aan dat bijna alle lijnvluchten vanuit Antwerpen werden geschrapt. Luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) noemde die beslissing ‘de kroniek van de aangekondigde dood’. ‘Het management heeft zowat alles verkeerd gedaan wat je verkeerd kan doen’, klonk het.

Antwerp Airport 

Wat zijn de gevolgen voor de luchthaven Antwerp Airport, in Deurne? Volgens Marcel Buelens, de ceo van de luchthaven van Antwerpen, is het einde van VLM ‘geen onoverkomelijke ramp’. ‘We kijken al geruime tijd naar alternatieven. De verbinding naar Londen willen we zeker behouden, daarvoor lopen gesprekken met de maatschappij Flybe’, aldus Buelens. Flybe vliegt sinds maart van dit jaar tussen Antwerpen en London Southend Airport.

Toch zal de politieke discussie over  de luchthaven weer opflakkeren. Begin augustus, toen bekendraakte dat VLM zou inkrimpen, lieten SP.A en Groen al verstaan dat ze geen toekomst zien voor de luchthaven van Deurne.

‘Een luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel worden verantwoord als er amper veertig kilometer verder een nationale luchthaven ligt’, zei Antwerps SP.A.-voorzitter Tom Meeuws.

Maar volgens Antwerps Open VLD-kopstuk Philippe De Backer heeft de Scheldestad wel degelijk nood aan een eigen luchthaven. De liberaal pleit voor de uitbouw als zakenluchthaven. ‘Dat is van groot belang voor de haven en de diamantsector.’