Forse winstdaling voor lingeriefabrikant Van de Velde door ‘strategisch plan’
Foto: Titus Simoens

Lingeriefabrikant Van de Velde, dat onder meer de merken Marie Jo en PrimaDonna in portefeuille heeft, zag zijn brutowinst (ebitda) in de eerste jaarhelft met ruim 21 procent dalen tot 28,5 miljoen euro.

Het bedrijf verwijst hiervoor naar de kosten van de uitrol van een platform dat opnieuw voor groei moet zorgen. Het gaat onder meer om kosten voor IT en e-commerce.

Begin juli waarschuwde Van de Velde al dat ook de omzet onder druk staat. Die daalde in de eerste jaarhelft met 2,3 procent tot 114,2 miljoen euro.

‘De fashion retailmarkt stond in de eerste jaarhelft onder druk in onze kernmarkten wereldwijd. Het lager aantal mensen in de winkelstraten alsook de verandering van het winkelgedrag hadden een negatieve impact’, luidt het in een persbericht na beurs.

Van de Velde merkt op dat in deze context, de lancering van de badgoedcollectie van Marie Jo succesvol was en dat de nieuwe distributiekanalen groei opleverden.

Het bedrijf uit Schellebelle verwacht voor het volledige boekjaar een kleine omzetdaling maar een sterke winstdaling, opnieuw als gevolg van de uitgaven in initiatieven voor toekomstige groei.