De nieuwe generatie modellen is virtueel
Foto: Balmain

Modemerk Balmain heeft drie nieuwe modellen voorgesteld aan de wereld. Opmerkelijk, want ze bestaan niet echt. Margot, Shudu en Zhi zijn digitaal gecreëerde supermodellen.

Olivier Rousteing is het creatieve brein achter het Franse luxemerk Balmain. Hij is één van de weinige zwarte mannen aan de top van een modehuis en wil meer diversiteit zien in de modewereld. Daarom heeft hij samengewerkt met fotograaf James Wilson, die Shudu in 2017 al creëerde. Zij werd toen het eerste digitale supermodel genoemd. Haar Instagrampagina telt ondertussen 140.000 volgers.

Wilson creëerde twee exclusieve modellen voor Balmain, die ‘de schoonheid en het zelfvertrouwen van onze klanten weergeven’. Zhi is volgens Rousteing ‘een Chinese schoonheid met kort haar’. Margot is dan weer het Franse meisje waar hij als kind altijd van droomde.

Inclusiviteit is het stokpaardje van Rousteing. ‘Ik kom uit een weeshuis en ken mijn ouders niet. Via mijn digitale modellen probeer ik verschillende schoonheden, vormen, leeftijden en geslachten aan bod te laten komen. Dit is het begin van diversiteit in de wereld’, zegt hij.

De creativiteit van Rousteing ontging zelfs zangeres Beyoncé niet, want hij mocht haar outfits maken voor het Californische muziekfestival Coachella.