Pernod Ricard lonkt naar cannabismarkt
Foto: REUTERS

Niet de tabaksindustrie, maar de grote drankenconcerns lonken steeds openlijker naar de groeiende markt voor legale cannabis. Waarom? En kunnen we straks pastis kopen met wiet in plaats van anijs?

Pernod Ricard, het drankenconcern dat liefst 350 merken onder zijn hoede heeft, heeft gisteren aangekondigd dat het met grote aandacht de groeimarkt voor legale cannabis in Canada volgt. ‘We volgen deze nieuwe markt van nabij op. En ook al is het moeilijk om daar nu al uitspraken over te doen, moeten we ons een belangrijke vraag stellen: kan de legalisering van cannabis een kanibaliserend effect hebben op de consumptie van sterke dranken?’, sluit Alexandre Ricard, topman van het drankenconcern een investering in de groeiende legale wietmarkt niet uit.

Andere drankengroepen vinden duidelijk van wel. Niet voor niets heeft Corona, eigendom van Constellation Brands twee weken geleden miljarden geïnvesteerd om zijn belang in het Canadese Canopy Growth, een bedrijf gespecialiseerd in medicinale wiet, op te trekken van 10 naar 38 procent. Snel gevolgd door de brouwer Molson Coors, die een joint venture sloot met de Canadese cannabisproducent The Hydropothecary Corporation.

En het Nederlandse Heineken ging zelfs nog een stap verder. De Californische dochter Lagunitas, heeft onder de naam Hi-Fi Hops zelfs al een bruiswater gelanceerd waarin wietextracten zijn gemengd. En dat in samenwerking met het Canadese Cannacraft.

Concrete plannen voor pastis of andere dranken met wietextracten zijn er nog niet. Daarvoor is het nog te vroeg, liet de topman van Pernod Ricard gisteren weten. Maar de stap voor Pernod Ricard wordt wel steeds kleiner. Gisteren kondigde het drankenconcern, dat in totaal 350 merken in zijn portefeuille heeft, dat het de Fransen meer pastis wil laten drinken door een vers recept op de markt te brengen waarbij de anijs wordt vervangen door venkel en verse kruiden uit de Provence.