Drastische oplossing tegen kabeldiefstallen: alles betonneren
Infrabel stort beton op de kabels langs de spoorwegen om de diefstallen te beperken. ‘Met als nadeel dat we ook zelf nog moeilijk bij de kabels kunnen.’ Foto: shutterstock

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen, giet sinds enkele ­dagen beton over kabels langs de sporen. In een ultieme poging om een uiterst professionele bende van kabeldieven te stoppen. ‘Een drastische ingreep, maar we hebben geen andere keuze.’

5.191 minuten. Zoveel vertraging liep het treinverkeer vorig jaar in totaal op door kabeldiefstallen. ‘Toch hebben we het fenomeen van koperdiefstallen de afgelopen jaren grotendeels onder controle gekregen’, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. Tot nu: een erg professionele bende slaat sinds mei geregeld toe. Vooral dan in de regio Luik, in de buurt van de grens met Duitsland. De dieven, die met een zware terreinwagen ter plaatse zouden komen, rukken telkens weer zo’n 500 meter kabel uit de grond. In minder dan een kwartier zijn ze weer verdwenen, vermoedelijk de grens over.

In een ultieme poging om de bende een hak te zetten, is Infrabel in de regio nu gestart met het storten van beton over de kabels. ‘Een drastische werkwijze, die als nadeel heeft dat we ook zelf nog moeilijk bij de kabels kunnen voor het uitvoeren van herstellingen of voor routinecontroles.’ Maar het zou volgens Infrabel de enige manier zijn om deze professionele dieven te stoppen.

Al 110 diefstallen

En die ingreep van de spoorwegbeheerder was dringend nodig. ‘In mei en juni noteerden we om de twee dagen een dergelijke diefstal. In juli en augustus hadden we haast elke dag prijs’, zegt Arnaud Reymann van Infrabel. Nog volgens Reymann zijn er dit jaar al bijna 110 kabeldiefstallen gepleegd, terwijl er in heel vorig jaar maar 104 waren.

Infrabel hoopt het fenomeen de komende weken opnieuw onder controle te krijgen, gelet op de soms zware gevolgen voor het treinverkeer en de dure herstellingswerken achteraf. ‘We nemen daarom ook voortdurend andere maatregelen, zoals koperkabels vervangen door aluminium, of ze onzichtbaar ingraven, of ze bijzonder stevig verankeren’, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.