Vintage handtassen van Gucci zijn meer waard dan ooit
Gucci steekt oude ontwerpen in een nieuw jasje en dat stuwt de prijs van vintage handtassen omhoog Foto: catwalkpictures

Handtassen van Chanel, Louis Vuitton en Hermes zijn heel geliefd op de tweedehandsmarkt, vintage Gucci’s waren niet zo populair. Tot nu, want steeds meer dames zetten hun zinnen op vintage stuks van het Italiaanse luxelabel.

De drie luxemerken zijn echte goudmijntjes, zeker als je ergens nog een model hebt liggen uit een eenmalige collectie. Voor een klassieke Chanel in een kleur die niet meer te koop is, krijg je tot 39.400 euro. Ook de prijs van een Speedy van Louis Vuitton en een Birkin van Hermes kan serieus oplopen. Maar nu krijgen de drie Franse merken een Italiaanse concurrent: Gucci.

Tot voor kort deed het label het niet opvallend goed op de tweedehandsmarkt, maar het is aan een heuse inhaalbeweging begonnen. Dat blijkt uit verkoopcijfers van The Real Real. Volgens de tweedehandssite is Gucci bij millennials zelfs het meest gezochte merk van 2018. Er werd het afgelopen jaar al 62 procent meer op de merknaam gezocht in vergelijking met 2017.

Chanel is nog steeds de favoriet van vrouwen, maar mede dankzij de populariteit van Gucci bij mannen mag het merk zich wel de algemene nummer één van de tweedehandssite noemen. Ook de nieuwe collecties van het merk, onder de creatieve leiding van Alessandro Michele, staan helemaal bovenaan de ranglijsten. Uit de kwartaallijst van webshop The Lyst blijkt dat Gucci van april tot juni het populairst was.

In een nieuw jasje

‘Het merk komt met heel straffe collecties. Daarin zitten onder meer handtassen van dertig jaar gelden in een nieuw jasje’, zegt Elien Migalski van de Belgische tweedehands designershop Labellov. Dat is volgens haar meteen ook de reden waarom een oude Gucci nu plots furore maakt. ‘De tassen uit eerdere lijnen zijn door die herinterpretatie plots weer heel hedendaags. Als je ze tweedehands koopt heb je dus een hip accessoire met een interessant prijskaartje.’

Niet alle tassen van Gucci doen het even goed en de hype is heel geleidelijk gekomen. Vooral modellen met het dubbele G-logo, bamboe of de typische roodgroene Gucci-streep zijn gegeerd.

Zelf nog een Gucci van decennia geleden liggen en zin om er een aardig centje aan te verdienen? ‘De vraagprijs hangt bij ons eerst en vooral af van de staat van de tas en de oorspronkelijke prijs', aldus Migalski. 'Maar het klopt dat je vandaag meer kan vragen dan pakweg twee jaar geleden dankzij de stijgende populariteit. Het merk is bij ons wel nog lang niet zo winstgevend als Chanel, al kan dat nog komen.’