Beurs op recordhoogte, en toch kocht u beter een Ferrari
Foto: EPA-EFE

Wie de laatste tien jaar beursaandelen in de VS kocht, deed goede zaken. Maar wie in een Ferrari investeerde, werd pas echt rijk. Dit weekend werd een Ferrari verkocht voor een record van bijna 50 miljoen dollar.

De irrationele uitbundigheid op de financiële markten is helemaal terug. Dat concludeert Shane Oliver, een beleggingsstrateeg van AMP Capital Investors in Sydney, die zijn doctoraat maakte over marktefficiëntie en zeepbellen op de financiële markten.

Ferrari driemaal meer waard

De aanleiding is het bericht dat een van de eerste werknemers van Microsoft dit weekend zijn Ferrari 250 GTO uit 1962 per opbod heeft verkocht voor het fabelachtige bedrag van 48,4 miljoen dollar. Dat is meer dan 25 procent boven het vorige recordbedrag voor de veiling van een oldtimer, vier jaar geleden.

Sterker nog, wie eind 2009 investeerde in de aankoop van een Ferrari, deed een veel betere zaak dan wie investeerde in beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven. Zelfs als je de dividenden van de aandelen herinvesteerde. In die tien jaar is de Hagerty’s index van Ferrari’s liefst verdrievoudigd in waarde, terwijl de Amerikaanse aandelenmarkt in die periode met ‘slechts’ 158 procent steeg.

Zotte prijzen

Dat is volgens Oliver het zoveelste bewijs dat internationale investeerders - hoewel ze vaak steen en been klagen over de dure waarderingen op de financiële markten - vandaag nog altijd bereid zijn om de zotste prijzen te betalen.

De veiling van de peperdure Ferrari komt immers pas enkele dagen nadat de S&P 500 in de VS een nieuw record liet optekenen. Terwijl ook op de internationale kunstmarkt de prijzen door het dak blijven gaan. Met als laatste record de 450 miljoen dollar die betaald werd voor het laatste meesterwerk van Leonardo Da Vinci.

Voorzichtig

‘Irrationele uitbundigheid is terug zoals nooit tevoren. Het feit dat mensen recordbedragen blijven betalen voor Ferrari’s, schilderijen en aandelen, zorgt ervoor dat ik een beetje voorzichtiger word’, zegt Oliver aan het persagentschap Bloomberg.