Kinepolis  heeft geleden onder WK en warm weer
Ceo Eddy Duquenne van Kinepolis. Foto: BELGA

Kinepolis zag het aantal bezoekers in de bestaande bioscopen dalen als gevolg van het WK, het warme weer en een zwak filmaanbod. Overnames én de verkoop van snoepgoed zorgden voor winstgroei. In België daalde het aantal bezoekers in het tweede kwartaal met 13,5 procent

Dat Kinepolis globaal toch het aantal bezoekers met 45,1 procent zag stijgen, is uitsluitend te danken aan de overname van Landmark Cinemas in Canada en van de Nederlandse NH Bioscopen. Zonder dat effect was er overal een daling. In België was de schade nog beperkt tot 1,8 procent minder bezoekers in de eerste jaarhelft. Vooral in het tweede kwartaal zagen de cijfers er niet goed uit, met een daling van 13.5 procent. Ook in juli en augustus gingen de cijfers  naar beneden. Kinepolis merkt op dat in periodes zoals het WK er ook een minder filmaanbod is. .

In Frankrijk klapte het bezoek met bijna 10 procent in elkaar in de eerste jaarhelft. Het is meteen het enige land waar de bruto-bedrijfswinst daalde. Want een bioscoop uitbaten houdt veel vaste kosten in, wat betekent dat vooral geld verdiend wordt op de laatste tickets. Gelukkig voor Kinepolis deed de Canadese groep Landmark Cinemas, in december overgenomen, het beter dan verwacht. 'Daar zijn we best een beetje trots op', zei ceo Eddy Duquenne. 

Duqenne wil nog meer overnames doen én terzelfder tijd het risicoprofiel van de groep lager dan gemiddeld houden.

Snoep
 Kinepolis blijft  een van de belangrijkste snoepwinkels van het land. De omzet van snoep, ijsjes, popcorn en drank in de bioscopen steeg in alle landen. Er waren minder bioscoopgangers, maar toch steeg het aantal mensen dat versnaperingen kocht in de snoepwinkel. Inclusief overnames stegen de snoepverkopen met 61,7 procent tot 62 miljoen. Ter vergelijking: Kinepolis haalde 124,5 miljoen (plus 39,5 procent) inkomsten uit de verkoop van filmtickets. Met andere woorden: als één euro wordt uitgegeven aan de film, komt er een halve euro bij aan versnaperingen.

De totale opbrengsten stegen met 38,5 procent tot 221,8 miljoen. De nettowinst steeg met 19,8 procent tot 18,9 miljoen.

Kinepolis geeft straks toelichting bij de resultaten. Het is uitkijken wat het bedrijf zegt over de impact van het warme weer in de afgelopen zomermaanden. Ook het WK voetbal liep in juli nog door. Op de beurs opende het aandeel deze ochtend hoger.