Jumbo zet vaart achter Belgische winkels
Jumbo vergrootte de naamsbekendheid in ons land als sponsor van wielerploeg Lotto-Jumbo. Foto: Photo News

De Nederlandse supermarktketen Jumbo heeft de eerste contracten voor supermarktlocaties in België ondertekend. Dat meldt het bedrijf zelf. De eerste winkels, een tiental om te beginnen, moeten in de tweede helft van 2019 hun deuren openen.

Bij de publicatie van de halfjaarcijfers van Jumbo maakte financieel topman Ton van Veen bekend dat de eerste winkels in België in de loop van 2019 hun deuren openen. 'En dan eerder in de tweede jaarhelft, dan in de eerste jaarhelft.' Volgens Van Veen gaat het om een zorgvuldig proces en is de Belgische markt duidelijk anders is dan de Nederlandse, met een andere cultuur en eetgewoontes.

De organisatie die verantwoordelijk wordt voor Jumbo België staat er ondertussen al wel, aldus Van Veen. De Belgische markt wordt nu verder in kaart gebracht. Jumbo lijkt in België vooral de concurrentie aan te zullen gaan met Colruyt - het heeft ook een laagste prijsgarantie - en met discounters Lidl en Aldi.

Jumbo sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een omzet van 3,9 miljard euro, 4 procent meer dan in de meetperiode een jaar eerder. Jumbo zag zijn marktaandeel in de supermarktenbranche groeien tot 19,5 procent. Door de opening van nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 van de naar Jumbo om te bouwen supermarkten van EMTÉ, verwacht Jumbo dit jaar nog beter te doen.