‘Opvoeren van e-bikes is gevaarlijk’
Foto: BELGAIMAGE

In Nederland waarschuwt de Fietsersbond voor de opkomst van opgevoerde e-bikes. ‘Gevaarlijk, want de remmen en het kader zijn er niet op voorzien’, waarschuwt fietswinkelketen Fiets!. Verkeersinstituut Vias denkt dat de Belgische consument beter weet.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Nederlandse Fietsersbond waarschuwen in 'De Telegraaf' voor het opvoeren van e-bikes. ‘Een levensgevaarlijke ontwikkeling die schreeuwt om een keiharde aanpak. Het is natuurlijk prachtig dat steeds meer jongeren van de scooter overstappen op de fiets met trapondersteuning, maar als dit een neveneffect is, moet er rigoureus worden ingegrepen.’

Op internet zijn inderdaad verschillende (Nederlandse) filmpjes te vinden die uitleggen hoe je een e-bike met een ‘speedchip’ vrij makkelijk kunt opvoeren. Daardoor haalt die in plaats van de toegelaten topsnelheid van 25 kilometer per uur tot meer dan 50 kilometer per uur.

‘Ook bij ons wordt er wel eens naar gevraagd’, geeft Bart Pillen, operationeel directeur van fietswinkelketen Fiets! toe. ‘Maar wij raden het altijd af. Het kader van e-bikes is niet op die snelheid voorzien, en de remmen hebben er niet genoeg remkracht voor. De impact bij een ongeval is ook zoveel groter met 45 kilometer per uur dan met 25 kilometer per uur.’

Pillen wijst er ook op dat de garantie vervalt als e-bikes opgevoerd worden. ‘Het binnenwerk van de motor kan stukgaan. Maar ik zou er niet van schrikken dat sommige gebruikers het toch doen, om de aanpassing dan weer ongedaan te maken voor ze de fiets bij ons laten nakijken.’

Belg grijpt naar speed pedelec

‘De verkoop van high speed-fietsen (de ‘speed pedelecs’, waar in België een helm en een rijbewijs voor vereist zijn) ligt in België procentueel wel een pak hoger dan in de ons omringende landen’, benadrukt Pillen. ‘Zijn wij dan de brave Belgen of is er een grotere markt?’

Stef Willems, woordvoerder van het verkeersinstituut Vias denkt eerder het eerste. ‘E-bikes zijn vooral populair bij een ouder publiek, dat meer comfort wil, maar niet wil hardrijden. Het jongere publiek, dat de fiets veel gebruikt voor het woon-werkverkeer, gaat sneller investeren in een speed pedelec.’

‘Op dit moment zien wij zeker geen gigantisch probleem’, aldus Willems. ‘We krijgen vooral klachten van fietsers over het gedeelde gebruik van het fietspad met e-bikes en speed pedelecs. Maar waar technologie is, zullen er altijd mensen zijn om die te manipuleren.’