Nicki Minaj: 'Spotify wilde me een lesje leren'
Nicki Minaj heeft met 'Queen' een nieuw album te verkopen. Foto: Photo News
Queen, het nieuwe studio-album van Nicki Minaj, landde deze week op de tweede plaats in de Amerikaanse hitlijsten. Dat was niet naar de zin van de Amerikaanse rapster, die haar pijlen had gericht op de toppositie. Volgens haar staken Spotify en Travis Scott een stokje voor haar succes.

'Spotify wilde me een lesje leren', schrijft Nicki Minaj via Twitter. Ze beschuldigt de streamingdienst ervan maar lauwtjes promo te voeren voor haar album, omdat ze haar nieuwe muziek eerst liet horen via haar radiokanaal bij concurrent Apple Music. 'Mijn label wilde me niet verdedigen uit angst dat ze Ariana (Grande, nvdr.) hetzelfde 'lesje' zouden leren!', tweet ze nog. 

Een vertegenwoordiger van Spotify reageerde intussen. 'Spotify ondersteunde Nicki Minaj met een reclamepaneel op Times Sqare, een plek in de grootste afspeellijsten, New Music Friday, en in de etalage van de nieuwste releases. Dankzij die promotie-inspanningen werd haar single 'Bed' beduidend meer afgespeeld', klinkt het daar.

Ook collega-rapper Travis Scott, die de eerste plaats in de hitlijsten bemachtigde, moest het ongelden. De praktijk waarbij hij downloads verkoopt bij een concertticket, is volgens haar een artificiële verkoopstruc. Die zogenaamde 'ticketbundels' doen overigens niet alleen bij Minaj wenkbrauwen fronsen. Zo prijkte begin maart plots een oudere plaat van Bon Jovi bovenaan de hitlijsten.