Politie verstuurt zoveel bekeuringen dat callcenter verkeersboetes overbelast raakt
Foto: BELGAIMAGE

Begin augustus stuurde de politie in een week tijd 650.000 boetes uit, veel meer dan normaal. Daardoor wordt de helpdesk overspoeld door telefoontjes en moet er extra personeel worden aangeworven.

‘Begin augustus is een uitzonderlijke grote zending van verkeersboetes verstuurd. Tussen 1 augustus en 10 augustus zijn ongeveer 650.000 boetes uitgestuurd op een week tijd, normaal is dat meer gespreid’, vertelt Edward Landtsheere van de FOD Justitie.

De medewerkers van de verkeersboeteshelpdesk, die door bpost uitgebaat wordt, krijgen daardoor meer dan 7.000 oproepen per dag te verwerken. Normaal is dat ongeveer 4.000 telefoons per dag. Daardoor zijn de wachttijden tijdelijk opgelopen tot 15 à 20 minuten.

Door die lange wachttijden kloppen heel wat mensen rechtstreeks bij de lokale politiezones aan. De politiezone Balen-Dessel-Mol kaartte op Twitter bijvoorbeeld aan dat heel wat burgers met vragen over hun verkeersboetes zich wenden tot het loket van de lokale politie.

Extra personeel

‘Om piekmomenten binnen het callcenter beter aan te kunnen, werden 21 bijkomende medewerkers aangeworven en zullen er volgende week 5 nieuwe medewerkers starten met een opleiding. De zending van verkeersboetes zal in de toekomst beter gespreid zijn zodat piekmomenten kunnen vermeden worden’, zegt Landtsheere.

Sinds begin dit jaar is het systeem om verkeersboetes te innen volledig geautomatiseerd. In het begin kampte het nieuwe systeem met kinderziektes waardoor duizenden mensen hun boetes te laat in de bus kregen, maar dat probleem is intussen opgelost, klinkt het bij de FOD Justitie.