BeraadGeslagen: Kapitein Zeppos aan de LSD
Foto: Tom Zonderman
Je hoeft niet groot te zijn om groots te denken: BeraadGeslagen, het experimentele huwelijk tussen Fulco Ottervanger en Lander Gyselinck, had zijn podium in het midden van de Castello geplaatst voor een 360° ervaring - eat this, U2! Alleen draaide hun opstelling niet rond, en dus vroeg Ottervanger aan de toehoorders om er dan maar zelf rond te cirkelen. Met de klok mee, voor alle duidelijkheid.

Goed geïmproviseerd en een tikkel knotsgek, net als het universum waarin de drummer van Stuff en de pianist van De Beren Gieren boldly go where no one has gone before. Een kinderlijke speeltuin waarrond ze allerminst een hek bouwen, waar jazzy gefriemel aanschurkt tegen futuristische elektronica, uit de haak hangende breakbeats, kolderieke kitsch en kosmische seventiesfunk. Een beetje hipster heeft er een vette kluif aan.

Zompige bastonen en zwiepende fwieps

De groep heeft een ep uit, en in oktober volgt het album Duizeldorp, waarvan we onder meer ‘Midnight sterveling’ en ‘Deinze’ opgedist kregen, maar deze band moet je vooral live zien. Om je onder te dompelen in zijn geflipte laboratorium, waarin Ottervanger als een mad professor zompige bastonen en zwiepende fwieps uit z’n drie klavieren tovert en Gyselinck als een sjamaan rond zijn drumvellen danst. De eerste draaide voortdurend aan knopjes, de laatste streelde zijn trommels, deelde dan weer een rake tik uit of bespeelde tegelijk een klaviertje met één drumstok in de mond.

Herbie Hancock met een Decap-orgel op visite bij de BBC Radiophonic workshop, Flying Lotus die de muziek van Kapitein Zeppos een beurt geeft, ‘Love Boat theme’ met meer LSD in de kleren dan Ken Kesey en Hunter S. Thompson samen: de associaties in ons notitieboekje schoten alle kanten op. De muziek stuiterde, knetterde en funkte dan ook dat het een aard had.

Popsong zonder zang

Of we verzoekjes hadden, vroeg Ottevanger met een ironische grijns. ‘Africa!’ riep een onverlaat, waarna de pianist terecht vroeg of we al wakker waren.

Soms leek je ook echt naar een popsong te luisteren waarvan de zang was weggeknipt. In ‘Suikerbeat’ mikte Ottervanger er zowaar een paar woorden tussen: ‘Verlies mijn controle en vergeet het geheel.’ Balancerend tussen overgave en controle, zo is Beraadgeslagen, en muziek in haar geheel, op z’n best.