Roularta waardeert merken voor bijna 70 miljoen minder
Ceo Xavier Bouckaert Foto: BART DEWAELE

Roularta heeft in de eerste helft van dit jaar 10,9 procent minder inkomsten uit advertenties gehaald dan in dezelfde periode vorig jaar, zo meldt de mediagroep vrijdag. De daling is dus nog sterker dan de ‘5 à 10 procent’ waarvoor het bedrijf vorige maand waarschuwde. Roularta zet bovendien een stevige waardevermindering in de boeken.

Uit de halfjaarcijfers van Roularta blijkt dat de omzet van de gratis bladen van Roularta Local Media met 12,5 procent is gedaald. De reclame-inkomsten van de kranten daalden met 11,4 procent en bij de magazines lagen de inkomsten 7,4 procent lager. De reclame-inkomsten uit de internetsites van Roularta groeiden wel nog met 7,2 procent in het eerste semester.

Roularta heeft grote veranderingen doorgemaakt in het voorbije jaar. Het verkocht eerst zijn belang van 50 procent in Medialaan en verwierf op hetzelfde moment de helft van Mediafin. Daarna kocht het de vrouwenbladen (Flair, Libelle...) van Sanoma. Al die wijzigingen hebben tot een ‘nieuwe kijk’ op het management van de mediamerken geleid. De raad van bestuur oordeelde dat een belangrijke waardevermindering aan de orde is.

Waardevermindering

Concreet boekt Roularta bijkomende bijzondere waardeverminderingen van 69,2 miljoen euro. Daarnaast besliste het bedrijf dat geen enkel merk nog een onbeperkte levensduur heeft, zodat jaarlijkse afschrijvingen zullen worden toegepast op de recente overnames en de overblijvende titels. Die afschrijvingen zullen wel niet meer dan 5,2 miljoen euro per jaar bedragen.

Door de impairment daalt het bedrijfsresultaat (ebit) tot -73,1 miljoen euro. In de eerste jaarhelft van vorig jaar was dat -4,7 miljoen euro. Het nettoresultaat op de voortgezette activiteiten kwam uit op -76,5 miljoen euro. De omzet daalde met 4,7 procent tot 125,6 miljoen euro. Niet alleen de reclame-inkomsten gingen de dieperik in, ook de omzet uit de printactiviteiten voor derden daalde met 7,3 procent.

Of het zal beteren in de tweede jaarhelft, is moeilijk te zeggen. ‘Lage visibiliteit en hoge volatiliteit in de hele mediasector omtrent de reclamebestedingen in de markt maken het moeilijk een prognose te maken’, luidt het.

Wel verwacht Roularta een positieve impact van de integratie van ‘sterke merken’ zoals Libelle, Flair en Feeling. Die waren nog niet in de cijfers van het eerste semester opgenomen.