Dirty Projectors: Niet boeiend genoeg
Foto: Geert Van De Velde
Dirty Projectors zijn helemaal terug met Lamp Lit Prose, een zomerse plaat vol dansmuziek en kekke trompetjes. Maar live kon de band de aandacht niet vasthouden.

Het is een band voor de liefhebbers, Dirty Projectors: de band van David Longstreth grossiert in rare tempowisselingen, zomerse keyboards en mooie vrouwenstemmen. De lijst van voormalige of interimbandleden is ellenlang en omvat onder meer de halve Vampire Weekend - verwante zielen - en talloze leveranciers van die engelenstemmen. Waaronder sinds een paar jaar ook Amber Coffman, de gitariste die enkele van de meest memorabele songs van de band schreef.

Grillige knutselliedjes

Dat hoorde je op Dirty Projectors, de vorige plaat van de band, waarop Longstreth niet zozeer de breuk met Coffman verwerkte als stevig natrapte: een lastige plaat om te beluisteren. De nieuwe, Lamp Lit Prose, is nog maar een paar weken uit en keert terug naar de grillige knutselliedjes die we van hen gewoon zijn.


In de Club belette die grilligheid dat het publiek bij dé les bleef. Elke keer als er gedanst werd, viel het dansritme stil. Voor elke 'What's the time', een lekker sensuele plakker die naar Prince lonkte, was er een 'Break through', dat een rechttoe-rechtaan huppelliedje zou zijn, als Dirty Projectors er niet wat vreemde stops door hadden gegooid en wat distortie aan het einde.

Een komen en gaan van publiek

Wegens hun avontuurlijke blik en een samenwerking met David Byrne, worden Dirty Projectors wel eens met Talking Heads vergeleken, maar van de machtige groove van die band kunnen Dirty Projectors niet dromen. De drums, die ook nog eens veel te luid stonden, maakten het optreden bij wijlen saai.

De samenzang van Felicia Diuglass, Maia Friedman en Kristin Slipp was vaak het mooiste aan de set. Al dachten we halverwege ook: Regine Chassagne van Arcade Fire, die doet dat op haar eentje. Ondertussen kwam en ging het publiek. Misschien moeten Dirty Projectors wat minder sleutelen aan slimme grapjes, en wat meer aan een solide onderbouw voor hun songs.