Ook problemen met bruggen van Italiaanse ingenieur in Libië en Venezuela
De Generaal Rafael Urdanetabrug in Venezuela Foto: REUTERS

De ramp met de ingestorte brug in Italië kostte al meer dan veertig mensen het leven. En ook de bruggen die ingenieur Morandi in Libië en Venezuela bouwde, vertonen grote gebreken.

De Italiaanse ingenieur Riccardo Morandi (1902 - 1989) bouwde tijdens zijn carrière drie betonnen tuibruggen volgens dezelfde technieken. Ze staan in Italië, Venezuela en Libië.

De oudste van de drie staat in Venezuela. Morandi mocht die bouwen nadat hij in 1957 een internationale ontwerpwedstrijd won. De Generaal Rafael Urdanetabrug overspant het meer van Maracaibo in het noorden van het land en is met een lengte van 8.700 meter werd een van de langste bruggen in zijn soort ter wereld.

De keuze viel op Morandi omdat men dacht dat zijn ontwerp heel wat voordelen had: zijn betonnen tuibrug zou goedkoper in onderhoud zijn, en bovendien zou de Venezolaanse bouwsector heel wat kunnen opsteken van de gebruikte technieken.

De brug werd opgeleverd in 1962, maar amper twee jaar later stortte een deel ervan al in. Daarbij vielen vijf doden. Weliswaar gebeurde dat nadat een olietanker tegen twee brugpijlers was gevaren, maar ingenieurs wijzen er nu op dat de gebrekkige constructie heeft bijgedragen aan de grote schade en hoge dodentol. Zo zou de constructie volgens andere ingenieurs niet berekend zijn op aanvaringen of aardbevingen.

 

Brand

Ook problemen met bruggen van Italiaanse ingenieur in Libië en Venezuela
Brand op de Generaal Rafael Urdanetabrug in Venezuela Foto: rr

Op 10 augustus brak op dezelfde Generaal Rafael Urdanetabrug overigens nog een grote brand uit. Een hoogspanningslijn die over de brug loopt, vatte vlam, waarna de wijde omgeving dagenlang zonder stroom kwam te zitten.

Nadat op sociale media foto’s opdoken van de slechte staat waarin de brug zich zou bevinden, verzekerde de gouverneur van deelstaat Zulia dat de brug ‘geen structurele gebreken vertoont’. Volgens hem was de brand met opzet aangestoken.

Mogelijke scheuren

De andere betonnen tuibrug die Morandi bouwde, staat in Libië. De Wadi al Kuf-brug overspant de Kufvallei in het noorden van het land en werd opgeleverd in 1972. Ook bij deze constructie gebruikte Morandi dezelfde bouwtechnieken, al is deze slechts 477 meter lang.

En ook bij deze brug doken al grote problemen op. Vorig jaar werd de brug een tijdlang voor alle verkeer gesloten, nadat bij inspecties mogelijke scheuren in het beton waren ontdekt.