Belg koopt geen elektrische auto door 'onbetrouwbare overheid'
Foto: afp
Vlaamse automobilisten geloven niet dat de overheid hen zal steunen bij de aankoop van een elektrische wagen. En dus kopen ze geen e-auto.

Tegen 2020 – binnen amper twee jaar – ambieert de Vlaamse overheid een marktaandeel van 7,5 procent voor  elektrische wagens. ‘Het marktaandeel van de 100 procent e-wagens bedraagt nu slechts 0,51 procent van de nieuw verkochte wagens en een doorbraak is niet meteen op komst’, zegt Maarten Matienko, woordvoerder van de mobiliteitsfederatie VAB.

De VAB ondervroeg 2.000 Vlamingen naar hun interesse voor elektrische wagens. Vandaag zegt 17 procent van de Vlamingen geïnteresseerd te zijn in de aankoop van een elektrische wagen (met inbegrip van plug-in hybrides). Dat is meer dan de 14 procent bij een gelijkaardige bevraging in 2016, maar nog altijd veel minder dan de interesse voor de aankoop van een klassieke benzinewagen.
Voor twee hinderpalen – het beperkte gamma aan (betaalbare) modellen en het kleine aanbod aan laadpalen – ziet Matienko een oplossing. ‘De autoconstructeurs werken aan een honderdtal nieuwe e-wagens, in verschillende prijscategorieën. Ook het aantal (snel)laadpalen is in volle uitbreiding. Deze minpunten wegen binnen vijf à tien jaar niet meer door.’

Maar volgens de VAB ligt het grootste struikelblok bij de overheid. Zij zal het vertrouwen van de consument moeten winnen en dat kan alleen met een volgehouden  consequent fiscaal beleid. Nu betalen elektrische wagens geen inschrijvingstaks en verkeersbelasting en ook geen accijns op elektriciteit. Maar de Vlaming gelooft niet dat dit zo blijft. 65 procent zegt niet zeker te zijn dat de fiscale stimuli overeind blijven.

De ervaring van de consument is op dat punt negatief, zegt Matienko. Vandaag wordt een anti-dieselbeleid gevoerd, met accijnsverhogingen en een hogere verkeersbelasting. Amper acht jaar gelden waren er nog eco-premies voor wie een dieselwagen kocht. Ook wie recent voor een plug-in-hybride koos, zal vanaf 2020 een zwaardere fiscale factuur moeten betalen als blijkt dat de batterij onvoldoende capaciteit heeft.

Volgens de Vlaamse minister van Financiën (en Energie), Bart Tommelein, is er ‘geen reden om te twijfelen’ aan de steun van de Vlaamse overheid aan de e-auto. ‘De vrijstelling van inschrijvingstaks en verkeersbelasting geldt voor de volledige levensduur van de e-wagens. En er zijn absoluut geen plannen om dat te veranderen.’