De Italiaanse minister van Transport Danilo Toninelli eist het ontslag van het management van het bedrijf dat de ingestorte brug in Genua beheerde. Ook vicepremier Luigi Di Maio uit kritiek.

De Italiaanse minister van Transport zei dat de ramp het gevolg is van een gebrek aan onderhoud en aan investeringen. Daar zijn zijn voorgangers – hij zit er zelf pas sinds juni – schuldig aan. ‘Als er mensen fouten hebben gemaakt, zullen de verantwoordelijken worden gestraft’, zei hij gisteren.

Vandaag eist hij het ontslag van het management van Autostrade per l’Italia, het bedrijf dat dit stuk snelweg bij Genua beheert. Volgens de minister zal de concessie van Autostrade per l'Italia voor het beheer van het snelwegennetwerk worden ingetrokken en riskeert de snelweguitbater tot 150 miljoen euro aan boetes.

 

Ook de vicepremier Luigi Di Maio wijst op de verantwoordelijkheid van de beheerder. ‘Ze vertelden dat de brug veilig was en dat we ons geen zorgen moesten maken dat ze zou instorten. Autostrade moest de brug onderhouden, maar deed dat niet. Het bedrijf vraagt de hoogste tolheffingen in Europa en betaalt weinig belastingen, bovendien in Luxemburg.’

De baas van het bedrijf sluit een gebrek aan onderhoud rigoreus uit. Hij zei tegen persbureau ANSA dat de brug constant goed in de gaten is gehouden, vaak onderhoud heeft gekregen en het gewapende beton ervan begin vorig jaar nog helemaal is doorgelicht. ‘We hebben toen niets gevonden dat erop wees dat dit stond te gebeuren. De brug was niet gevaarlijk.’

Onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak van het instorten was. Ingenieur Brencich zocht die gisteren in de structurele kwetsbaarheid van de brug, die werd ontworpen door Riccardo Morandi en in 1967 werd opgeleverd. ‘Het is zonneklaar dat de oorzaak ligt in de structurele zwakte van de brug.’

De Italiaanse premier Giuseppe Conte heeft intussen zijn programma gewijzigd. Hij beschreef de dag van de ramp op Facebook als 'de langste en moeilijkste dag' in zijn loopbaan als premier. Minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini greep het drama aan om kritiek te uiten op de Europese Unie. Volgens Salvini weerhouden de strenge Europese begrotingsregels Italië ervan om te investeren in upgrades van de infrastructuur.

Bij het drama zijn intussen al meer dan 40 doden geteld.