Duizend Italiaanse reddingswerkers, brandweermannen en politiemensen zijn gisteren en vannacht druk bezig geweest met het zoeken naar slachtoffers van de ramp in Genua. Er zijn al meer dan 40 doden geteld.

Tweehonderd brandweermannen zoeken continu onder de gigantische brokstukken van het viaduct dat gisterenochtend is ingestort. Een woordvoerder van de brandweer zei gisteren dat de reddingsoperatie net als bij aardbevingen wordt uitgevoerd: er worden kranen ingezet om de grote brokken cement te verplaatsen en onder het puin wordt naar slachtoffers gezocht. Daarbij kunnen ook speciaal getrainde honden worden ingezet.

Er zouden nog vier tot twaalf mensen vermist zijn. ‘We geven niet op, we hebben al een tiental mensen gered', zegt brandweerman Emanuele Giffi, die verzekert dat de reddingsteams dag en nacht zullen werken ‘tot het laatste slachtoffer is geborgen’.

Slachtoffers

Toen een deel van het 1200 meter lange viaduct - dat onderdeel is van de snelweg A10 die door de Noord-Italiaanse havenstad loopt – gisterenochtend bijna honderd meter naar beneden viel, reden er ongeveer dertig auto’s en vrachtwagens op. De Italiaanse autoriteiten gaan ervan uit dat alle slachtoffers inzittenden van die vervoersmiddelen zijn. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken zijn er intussen meer dan 40 doden geteld. Eerder raakte al bekend dat er zich onder de slachtoffers minstens drie minderjarigen bevinden. Het gaat om kinderen van acht, twaalf en dertien jaar. Bij het drama vielen ook zestien gewonden, waarvan twaalf personen in kritieke toestand zijn.

 

 

Dodelijke aardbevingen en overstromingen, daar kijken de Italianen niet van op. Maar dat doen ze wel van instortende verkeersbruggen. Het net van snelwegen en hun viaducten staat hier niet bekend als krakkemikkig of onveilig, en al helemaal niet in het welvarende noorden van het land; een ramp als die in Genua komt daarom als een volslagen verrassing.

Het regende gisterenochtend hard en er was onweer boven zee, maar de bliksem is niet in de brug geslagen. En zelf als dat zou zijn gebeurd, dan kan zo’n verkeersbrug daar tegen. ‘Slecht weer betekent helemaal niets voor zo’n bouwwerk’, zei ingenieur Antonio Brencich, een hoogleraar aan de Universiteit van Genua die alles van gebouwen van gewapend beton weet, tegen dagblad IlSole24Ore. ‘Het zou een ander verhaal zijn als het om een sneeuwstorm en strenge vorst ging. Maar regen doet helemaal niets met zo’n brug.’

Onderzoek

Onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak van het instorten was. Ingenieur Brencich zocht die gisteren in de structurele kwetsbaarheid van de brug, die werd ontworpen door Riccardo Morandi en in 1967 werd opgeleverd. ‘Het is zonneklaar dat de oorzaak ligt in de structurele zwakte van de brug. Morandi heeft dit type brug ook in Libië en Venezuela neergezet en alle drie die bruggen vertoonden al snel gebreken. De structuur ervan deugde niet. Toen deze brug in Genua twintig jaar bestond, moest een van de drie torens ter versteviging extra kabels krijgen, terwijl twintig jaar in het bestaan van een brug als knipperen met de ogen is. De instorting, nu, van een van de andere torens heeft vast en zeker dezelfde bron.’

 

De Italiaanse minister van Transport zei dat de ramp een gevolg was van het gebrek aan onderhoud en aan investeringen waar zijn voorgangers – hij zit er zelf pas sinds juni – schuldig aan zijn. ‘Als er mensen fouten hebben gemaakt, zullen de verantwoordelijken worden gestraft’, zei hij. De minister eist het ontslag van de top van Autostrade per l’Italia, dat dit stuk snelweg bij Genua beheert.

Maar de baas van het bedrijf sluit een gebrek aan onderhoud rigoreus uit. Hij zei tegen persbureau ANSA dat de brug constant goed in de gaten is gehouden, vaak onderhoud heeft gekregen en het gewapende beton ervan begin vorig jaar nog helemaal is doorgelicht. ‘We hebben toen niets gevonden dat erop wees dat dit stond te gebeuren. De brug was niet gevaarlijk.’

Hoogleraar Brencich valt hem bij. In het interview met IlSole24Ore zegt de ingenieur: ‘Er werd altijd aan die brug gewerkt, ik zou dus zeggen dat het onderhoud goed was. Bedenk wel dat niet alles is te voorzien. Er is altijd een percentage onvoorspelbaarheid.’