De snelweguitbater Autostrade per l’Italia zegt dat er ondanks de kritiek op de slechte staat van de Mornabrug geen tekenen waren dat de constructie zou kunnen instorten. De precieze oorzaak van de ramp was nog onduidelijk.

Bij het instorten kwamen minstens 35 mensen om het leven. De Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini heeft een onderzoek beloofd. 'Wij zullen er alles aan doen om de verantwoordelijkheid voor deze onmenselijke ramp uit te klaren', zei de bewindsman.

'Regelmatig onderhoud'

‘De instorting is voor ons totaal onverwacht en onvoorspelbaar, rekening houdend met de uitgevoerde monitoring’, zegt Stefano Marigliani, regionaal directeur van Autostrade per l’Italia, aan de krant Corriere della Sera.

Volgens Marigliani ‘was er absoluut geen enkele reden om aan te nemen dat de brug gevaarlijk was’. De constructie werd regelmatig onderhouden, klinkt het. Onderhoudswerkzaamheden die in 2016 begonnen zijn, waren bijna afgerond.

De snelweguitbater gebruikt naar eigen zeggen ‘de modernste middelen’ om de veiligheid van de constructie te controleren. Er werden reflectometrische tests uitgevoerd om de binnenkant van het beton te controleren. ‘Bij de laatste testen van begin 2017 kwamen geen problemen aan het licht’, zegt Marigliani.

Kritiek

De brug had een bedenkelijke reputatie. De betonplaten vertoonden hoogteverschillen. Volgens een ingenieur verbonden aan de universiteit van Genua. was er eigenlijk geen andere optie dan de brug volledig vervangen. Ook gewone chauffeurs merkten dat de brug in slechte staat was. Zo spreekt een Belgische reiziger van een verroeste palen en een krakende constructie.