Ingenieur waarschuwde twee jaar geleden al voor gammele brug
Foto: REUTERS

De Morandi-brug die in Genua is ingestort, had al jaren een twijfelachtige reputatie. Al van kort na de opening waren er problemen, en in de loop der jaren werd een fortuin uitgegeven aan herstellingen. Twee jaar geleden waarschuwde ingenieur Antonio Brencich al in een vakblad dat het volledig vervangen van de brug de enige optie was.

De ruim één kilometer lange brug werd al in 1967 in gebruik genomen. Bij de bouw werd gebruikgemaakt van voorgespannen gewapend beton.

Een historische vergissing, zei Brencich al in 2016 in een kritisch artikel in vakblad Ingegneri.info. Er werd onvoldoende rekening met de toestand van het beton. Daardoor werd rijden over de brug al snel problematisch.

‘Al in het begin van de jaren 80 waren er vervelende bulten en putten, door verschuivingen van het wegdek, dat anders was dan in de ontwerpfase voorzien. Door herhaalde ingrepen is de weg in de huidige aanvaardbare toestand gebracht’, zei de ingenieur, die als hoofddocent verbonden is aan de Universiteit van Genua.

 

De herstellingswerking gingen echter veel verder. Vanaf de jaren tachtig werden de ophangkabels bovenop de brug systematisch vervangen. De kabels zijn volgens Brencich onvoldoende efficiënt om voor de ophanging van de brug te zorgen. Er was volgens hem ook sprake van betonrot.

Vervangen

Omdat die kosten zo hoog opliepen, voorspelde Brencich dat ze de kostprijs van de bouw van de brug al relatief snel zouden overstijgen. Vervangen leek hem dan ook de enige betrouwbare manier om het probleem aan te pakken, hoewel zo’n brug eigenlijk meer dan honderd jaar zou moeten meekunnen.

Ook in 2009 boog een ingenieursbureau zich al samen met de organisatie Autostrade per l'Italia over de toekomst van de brug. Ook toen werd de sloop besproken, meldt de krant Corriere Della Sera. 

Op het moment van het instorten van de brug waren er ook herstellingswerken aan de gang. Het is nog niet duidelijk of die een invloed hebben gehad op de tragedie.

Venezuela

In Venezuela bouwde ontwerper Riccardo Morandi volgens dezelfde principes een nog veel langere brug. Die is maar liefst 8,7 kilometer lang, en stortte al eens gedeeltelijk in. Volgens Crencich kampt die brug met precies dezelfde problemen.