Buitenlanders kunnen Gentse knippen straffeloos negeren
Foto: Photo News

Bestuurders van voertuigen met een buitenlandse nummerplaat krijgen geen boete wanneer zij met hun wagen door de knippen rijden, de voor auto’s verboden straten uit het Gentse circulatieplan. Schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) belooft tegen januari een oplossing.

Sinds de zeven straten met opvallende rode wegmarkeringen verboden zijn voor doorgaand verkeer, worden er jaarlijks bijna vijftigduizend voertuigen beboet. Goed voor zowat 2,7 miljoen euro per jaar aan GAS-boetes.

Zo’n 675.000 euro daarvan wordt echter niet geïnd, omdat voor buitenlandse wagens geen vaststellingen kunnen worden opgesteld. ‘Onbegrijpelijk’, zo vindt CD&V-gemeenteraadslid Veli Yüksel, die vraagt om de overtreding in plaats van met een GAS-boete voortaan met een pv te bestraffen. Of bestuurders onmiddellijk aan de kant te zetten en te laten betalen. ‘Voor 675.000 euro per jaar kan je al een paar agenten laten verbaliseren’, zegt Yüksel.

Ook Watteeuw vindt de situatie onrechtvaardig. ‘Het is als stad nu echter nog niet mogelijk om op basis van een GAS-boete zomaar aan de slag te gaan met buitenlandse nummerplaatgegevens. Ook Antwerpen kampt met dat probleem’, zegt de schepen van Mobiliteit. ‘Er zijn bilaterale akkoorden met het buitenland en informaticatechnische ingrepen nodig om de GAS-boetes te kunnen uitschrijven aan bestuurders van voertuigen met een buitenlandse nummerplaat.’

30 procent minder ongevallen

Watteeuw past voor het laten verbaliseren door agenten, omdat die werkwijze volgens hem het gerecht en de politiediensten te zwaar zou belasten. Hij verzekert dat vanaf januari ook Nederlandse en Franse bestuurders, de grootste groep overtreders, de Gentse knippen niet langer ongestraft zullen kunnen negeren en hun boete zullen ontvangen.

Het Gentse stadsbestuur koos in april vorig jaar voor een ingrijpend circulatieplan dat autoverkeer in de binnenstad wil terugdringen. Op zeven plaatsen zijn de straten volledig ‘geknipt’. Enkel een aantal strikt omschreven voertuigen mag er nog passeren. ‘Die knippen maken het leven zo moeilijk mogelijk voor de Gentenaar-met-de-auto’, klaagt Yüksel. ‘Sommige knippen zijn louter pestgedrag, dienen om de kassa te laten rinkelen en moeten weg.’

Maar Watteeuw ziet het aantal overtredingen aan de knippen sinds oktober 2017 met zowat 40 procent dalen. ‘Vóór het circulatieplan kampte Gent met zeer veel doorgaand verkeer’, zegt de schepen. ‘We zien nu 30 procent minder ongevallen in het stadscentrum, 10 procent meer openbaarvervoersgebruikers en een betere leefkwaliteit’, besluit Watteeuw.