Chatten met robots bij fiscus
Tegen 2021 wil de fiscus met chatbots werken. Foto: Photo News

Tegen 2021 moet het mogelijk zijn om te converseren met de fiscus via chatbots, gespreksrobots met artificiële intelligentie.

Online toepassingen als Tax-on-web zijn al ingeburgerd, maar de federale overheidsdienst Financiën wil over enkele jaren een stap verdergaan in zijn digitale dienstverlening.

Volgens Le Soir organiseert Financiën dit najaar een publieke aanbesteding om tegen 2021 een deel van de taken van het callcenter door robots te leten ondersteunen of zelfs over te nemen. 

Er komen twee pilootprojecten, volgens Le Soir. De gespreksrobots kunnen zorgen voor geautomatiseerde contacten met belastingplichtige huiseigenaars die hun woning verhuren en dat huurcontract moeten laten registreren.Er komt ook een automatisering van de contacten met werkgevers die bedrijfsvoorheffing moeten inhouden op de lonen van hun werknemers.

Expertise

De fiscus heeft daar nu al twee online toepassingen voor, myrent en finprof. Maar de communicatie met de betrokkenen kan beter, luidt het, en daar zouden de chatbots bij kunnen helpen. Op die manier zou het callcenter 24 uur op 24 ‘bemand’ zijn.

De robots worden ‘gevoed’ met de expertise van de ambtenaren, maar gaandeweg moeten ze ook zelf de juiste antwoorden leren selecteren uit hun database.