Robin Verheyen: Artist in residence in topvorm
Foto: Bruno Bollaert
Bij de tournee vlak na de release van zijn cd 'When the birds leave' moesten bassist Drew Gress en drummer Billy Hart verstek geven. Dit keer waren ze er wel bij en kon saxofonist Robin Verheyen aantreden met zijn voltallige 'American quartet'.

Verheyen, artist in residence op Middelheim, heeft in Marc Copland een perfecte muzikale strijdmakker gevonden. De lyrische pianist past heel goed bij de composities die Verheyen voor dit kwartet schreef. Zoals bij het titelstuk, dat de band hier met veel verve aanpakte en waarin Copland een pakkende solo speelde. Verheyen wisselde zoals steeds af tussen tenor- en sopraansax, waarop hij een heel eigen geluid heeft.

Zes nummers uit de nieuwe cd passeerden de revue, van het intimistische 'Melody for Paul' tot het meeslepende 'Vesper'. Maar het beste kwam pas helemaal op het einde, met 'Jabali's way', een compositie die Verheyen schreef voor drummer Billy Hart. Met een krachtige intro illustreerde Hart waarom hij zo'n flinke reputatie heeft - de man heeft niet voor niets met grootheden als Herbie Hancock en Miles Davis gewerkt. De saxofonist pakte in dat nummer uit met een broeierige tenorsolo waarin hij de geest van John Coltrane liet herleven - veel meer nog dan Kamasi Washington twee dagen geleden.

Verheyen, uit Turnhout maar al jarenlang New Yorker, stond volgens zijn eigen telling voor de zevende keer op het podium van Jazz Middelheim. We waren er niet altijd bij, maar dit moet toch wel de beste keer geweest zijn.