TaxiWars doet Middelheim regen vergeten
Foto: Bruno Bollaert

De vijver aan het kasteel is opgedroogd, het gras oogt bruingeel en er viel al eens een mals buitje uit de lucht. Het weer valt niet mee op Jazz Middelheim. En toch ontbreekt het niet aan sfeer in de tent - voor de allereerste keer in de geschiedenis van het festival met alleen staanplaatsen.

Dat paste wel bij het concert van TaxiWars. Al begon de band van Tom Barman met het vrij ingetogen ‘Egyptian nights’. Opvallend: Robin Verheyen ging tussen zijn saxfrasen door af en toe achter de piano zitten. Een nieuwigheid, waarmee het klankenpalet van de band plots veel breder is geworden.

Maar daarna gaf de band meteen van jetje, met ‘Fever’, het felle titelstuk van hun jongste cd. Jazz uit de grootstad met een rauwe rock-energie: zo kennen we TaxiWars.

Even later mocht Verheyen in ‘Roscopaje’ illustreren waarom jazzgrootheden als Branford Marsalis en Ravi Coltrane hem zeker op sopraansax uitstekend vinden.

Maar de band verraste vooral met enkele nieuwe nummers. ‘Drop shot’ en ‘They’ll tell you you’ve changed’ (met Verheyen op sax én elektrische piano) zijn mooie rocksongs en zouden niet misstaan op de setlist van dEUS.

Dat wordt uitkijken naar de volgende cd van de band.

TaxiWars doet Middelheim regen vergeten
Foto: Bruno Bollaert

Het publiek vond het allemaal prima. Toen ‘Death ride through wet snow’ weerklonk, het succesnummer van hun debuutalbum, gingen velen aan het dansen. Dat was niet anders met enkele funky nummers aan het einde van de set, waarin de contrabas van Nicolas Thys als een elektrische bas ging klinken.

Geen mens in de tent die nog maalde om het tegenvallende weer, al is het hier intussen wel stevig aan het waaien.

TaxiWars doet Middelheim regen vergeten
Foto: Bruno Bollaert