Ook de paus zal kennismaken met de 'G-spot van Europa'
De campagne werd bedacht door de 25-jarige Jurgis Ramanauskas en de 27-jarige Skaiste Kaurynaite als onderdeel van hun marketingopleiding. Foto: go vilnius
In een nieuwe reclamecampagne kroont de stad Vilnius zich tot de G-spot van Europa. 'Niemand weet waar het ligt, maar eens je het vindt, is het geweldig', klinkt het. De campagne van de hoofdstad van Litouwen doet wenkbrauwen fronsen. En dan moet de paus nog op bezoek komen.

De campagneposter laat weinig over aan de verbeelding. Een vrouw klampt zich vast aan een laken bedrukt met een kaart van Europa. In haar extase houdt ze de plek waar Vilnius zich bevindt, stevig in haar vuist. 'Vilnius, the G-Spot of Europe', kopt de poster erbij. De crux? 'Niemand weet waar het ligt, maar eens je het vindt, is het geweldig.' 

Met de campagne trekt Litouwen niet alleen de aandacht van toeristen -zoals verhoopt-, maar ook die van de Katholieke Kerk. Die is er niet mee opgezet dat de campagne een maand voor het bezoek van paus Franciscus aan Litouwen wordt gelanceerd. Lokale priesters betreuren dat de seksualiteit van vrouwen voor reclamedoeleinden wordt gebruikt en dat de stad 'foute ideeën' over hun land verspreidt.

Ook de premier van Litouwen Saulius Skvernelis reageerde op de heisa. 'In een democratisch land moet dit kunnen', vertelde hij aan de openbare omroep LRT. 'Maar de timing is op zijn zachtst gezegd bijzonder.' Hij verwijst evenwel naar de verantwoordelijkheid van de stad om haar marketing en het bezoek op elkaar af te stemmen. 

Wie de campagne ietwat studentikoos zou opvatten, heeft trouwens een punt. Twee studenten bedachten de slogan als onderdeel van een taak in hun marketingopleiding. Hun prikkelende poster viel in de smaak bij de dienst toerisme van Vilnius, die het idee van hen overkocht. Morgen wordt de campagne officieel voorgesteld.