Bpost ziet kosten exploderen
Foto: alexander meeus

De transport- en personeelskosten van Bpost lopen sneller op dan de inkomsten uit e-commerce.

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Bpost wereldwijd 712 miljoen euro inkomsten gehaald uit zijn activiteiten als pakjesleverancier en logistieke dienstverlener op de markt van de e-commerce. Dat is meer dan de 680 miljoen euro inkomsten uit het ronddelen van klassieke post in de Belgische brievenbussen.

Het is de eerste keer ooit dat de pakjesmarkt voor het grootste aandeel van de inkomsten zorgt bij Bpost. Dat komt vooral door de integratie van het Amerikaanse dochterbedrijf Radial, maar ook door een grote groei van de binnenlandse pakjesmarkt: +27 procent. Bovendien verwacht ceo Koen Van Gerven in eigen land ‘een nog sterkere tweede jaarhelft’.

Minder rooskleurig zijn de prognoses voor de klassieke postbedeling. Die ligt nu 5 procent achter op vorig jaar en dat verlies zal tegen eind december al 7 procent bedragen.

Een nog veel groter probleem zijn de almaar oplopende kosten in de pakjesdienst, zelfs afgezien van de overnamekosten bij Radial in de VS. Bpost gaf dit jaar al 40 miljoen euro meer uit aan (interim)personeel en transportkosten dan vorig jaar.

In totaal stegen de bedrijfskosten bij Bpost in de eerste zes maanden met 44 procent (of 480 miljoen euro), tegen een inkomstentoename met 29 procent (of 423 miljoen).

Het verschil van 57 miljoen euro tussen kosten en inkomsten blijft niet zonder gevolg: de bedrijfswinst (ebitda) is flink gezakt (-16 procent).

Die daling komt niet echt onverwacht. Ze was door ceo Van Gerven eind juni al aangekondigd. Volgens de topman blijven de winstprognoses voor het gehele jaar onveranderd. Bpost verwacht nog steeds voor 2018 op een ebitda uit te komen ‘aan de onderkant’ van een vork tussen 560 en 600 miljoen euro.

Belangrijk voor de beleggers, die dit jaar al de helft van de koers zagen verdampen: het dividend van 1,31 euro per aandeel blijft behouden.