In volle tv-zomer lanceert Vier al zijn succesprogramma
Een rechter leest een man de levieten, de camera’s van ‘De rechtbank’ kijken mee. Foto: pvl

Vier begint al op 20 augustus met de uitzending van het succesprogramma ‘De rechtbank’. ‘De tijd dat we in één beweging het gordijn opendoen en alle programma’s in één keer op het publiek loslaten, is voorbij.’

Vier heeft de voorbije seizoenen al vaker aan Vlaamse televisiezekerheden gemorreld. Zo programmeerde de zender De mol het voorbije voorjaar op zondagavond, terwijl (de fictie op) Eén dat tv-moment al jaren domineerde. Een strategie die werkte.

Nu kiest de zender ervoor om het human-interestprogramma De rechtbank al in de zomervakantie aan de Vlaamse woonkamers te presenteren. Traditioneel wachten de grote zenders nochtans tot begin september om met één grote beweging aan het najaar te beginnen. Het idee is dat mensen in de zomer andere dingen te doen hebben dan tv kijken. En omdat Vier de kleinste (grote) zender is, met het kleinste budget, begon het de voorbije jaren uit budgettaire overwegingen vaak net wat later dan zijn grotere concurrenten VTM en Eén aan het najaar.

Spreiden 
Die uitzenddatum van 'De rechtbank' past in een bredere uitzendstrategie. ‘Kijkgewoontes veranderen. We moeten daarop inspelen’, zegt Vier-woordvoerder Kristof Demasure. ‘De tijd dat we begin september het gordijn opentrekken en alle programma’s in één keer op ons publiek loslaten, is voorbij. We spreiden onze programma nu en laten ze op verschillende tijdstippen beginnen. Alle najaarsprogramma’s moeten tegen midden september begonnen zijn.’

Door vroeger te beginnen met De rechtbank wil Vier de flessenhals in het begin van het najaar wat vermijden. ‘Als iedereen begin september alle programma’s in één keer op het publiek loslaat, weten veel mensen vaak niet meer waar ze naar moeten kijken’, zegt Demasure. VTM en Eén hebben al met dezelfde strategie geëxperimenteerd door hun soaps al in de vakantie te laten beginnen. Wat ook meespeelt, is het feit dat de strategie van de budgetbesparende herhalingen de laatste jaren onder druk is komen te staan door de concurrentie van streamingdiensten als Netflix.

Uitgesteld 
De maandagavond is bovendien een erg populaire tv-avond. De eerste avond van de week wordt er in Vlaanderen traditioneel veel tv gekeken. Daarom programmeren ook VTM en Eén op die avond graag hun grootste kleppers. Al te vaak werd Vier, als derde zender, het slachtoffer van die hevige concurrentie. Mensen keken eerst naar een programma op Eén of VTM, om vervolgens in uitgesteld relais het Vier-programma bij te benen. Het is één van de redenen waarom het derde seizoen van De mol naar de zondagavond verplaatst werd. Het tweede seizoen werd op maandagavond uitgezonden en stond tegenover Blind getrouwd op VTM. Daardoor werd het door een aanzienlijk deel van de kijkers uitgesteld bekeken. En aan programma’s die uitgesteld bekeken worden, verdient een commerciële zenders niets, want de kijker kan dan de reclame doorspoelen.

Hoe de nieuwe zet van Vier zal uitdraaien, valt af te wachten. Want de andere zenders zullen beslist een tegenzet doen.