Beyoncé deelt voor het eerst details over moeilijke bevalling

Zonder make-up en met een gigantische bloemenhoed in haar haar, zo siert Beyoncé het prestigieuze septembernummer van het Amerikaanse modeblad Vogue. Queen B is ook openhartig over de moeilijke bevalling van haar tweeling.

De cover van het magazine is al uniek, want voor het eerst in het 126-jarige bestaan van Vogue werd de foto gemaakt door een zwarte fotograaf, de 23-jarige Tyler Mitchell. Hij werd uitgekozen door Beyoncé, en niet door hoofdredactrice Anna Wintour.

Ook de eerdere geruchten dat ze geen tijd had vrijgemaakt voor een interview kloppen: Beyoncé koos voor een ‘essay’ waarin ze ‘in haar eigen woorden’ vertelt over haar relatie met rapper Jay-Z en over de moeilijke bevalling van haar tweeling Rumi en Sir vorig jaar in juni. Daarbij leed ze aan zwangerschapsvergiftiging en moest de zangeres een spoedkeizersnede ondergaan.

‘Mijn ­gezondheid en die van mijn kinderen waren in gevaar. We lagen weken op ­intensieve zorgen’, vertelt ze. Tijdens haar herstel leerde Beyoncé ook van haar ‘nieuwe’ lichaam te houden. Zo snel ­mogelijk de zwangerschapskilo’s weer verliezen en met een sixpack op het podium shaken, was er niet bij na haar tweede zwangerschap (Beyoncé en Jay-Z hebben met Blue Ivy nog een dochter).

‘Tijdens mijn herstel was ik lief voor mezelf, verzorgde ik me en ik omarmde dat ik voller was. Ik heb aanvaard hoe mijn lichaam wilde zijn. Ook vandaag zijn mijn armen, schouders, boezem en dijen voller dan voor mijn zwangerschap. Ik heb een mommy pouch, en ben niet ­gehaast om dat kwijt te raken. Ik vind het echt. Wanneer ik me opnieuw klaar voel voor een sixpack, zal ik daar hard voor trainen, maar nu voelt het alsof dit lichaam voor mij bestemd is.’

Slavenhandelaar

Nog in het interview geeft Beyoncé details over haar afkomst en dat een van haar voorouders een slavenhandelaar was die verliefd werd op één van zijn slaven en met haar trouwde. ‘Ik heb tijd nodig gehad om die onthulling te verwerken. Ik vroeg me af wat dat betekende en in welk perspectief ik het moest bekijken. Ik meen nu dat het de reden is waarom God mij een tweeling schonk. Voor het eerst konden mannelijke en vrouwelijke energie samen in mij groeien.’