Zalando duikt lager
Foto: Photo News

Zalando verwerkte in het tweede kwartaal van dit jaar bestellingen van een recordaantal klanten. Anderzijds plaatsten die klanten kleinere bestellingen, waardoor de financiële cijfers voor dit jaar aan de lage kant van de prognoses zullen zitten. Dat nieuws veroorzaakte dinsdag de grootste beursval in meer dan een jaar.

De groei van de omzet van de van oorsprong Duitse webwinkel zal dichter bij 20 dan bij de verwachte 25 procent liggen, meldde het bedrijf. De operationele winst zal dan weer nabij 220 miljoen euro liggen, analisten gingen uit van 229 miljoen voor het hele jaar. Naast de kleinere orders speelt ook het feit dat de klanten meer tijdens de koopjesperiode van de website kochten.

Het nieuws was voldoende om de beleggers naar de uitgang te jagen. In de vroege handel ging het aandeel tot 7,8 procent lager, de grootste koersval sinds 18 juli vorig jaar.

Hoogste aantal klanten ooit

En dan het goede nieuws: in totaal plaatsten bijna 25 miljoen klanten een bestelling bij de onlinewinkel. Dat is een stijging van 16 procent ten opzichte van een jaar eerder en volgens Zalando het hoogste aantal klanten ooit in één kwartaal. Het aantal bestellingen nam met bijna een derde toe tot 29 miljoen, volgens Zalando ook een record.

Ook in geografisch opzicht blijft Zalando uitdijen. Zo opende het bedrijf het afgelopen kwartaal een onlinewinkel voor de Ierse en Tsjechische markt, waardoor het nu in zeventien landen actief is.

Door de aanwas van klanten zette Zalando in het tweede kwartaal een omzet in de boeken van 1,3 miljard euro (+21 procent). De aangepaste bedrijfswinst steeg 12 miljoen naar 94 miljoen euro. Onder de streep bleef bijna 52 miljoen euro over.