Instagram en Facebook krijgen een timer
Hoe lang heb ik vandaag op Facebook gezeten? Het nieuwe dashboard vertelt het u.

Instagram en Facebook krijgen een ingebouwd controlepaneel, zodat gebruikers kunnen opvolgen hoeveel tijd ze in de apps besteden. Daarmee stapt Facebook in de voetsporen van Apple en Google, die dit jaar ook al inspanningen bekendmaakten rond ‘digitaal welzijn’.

‘Wat, heb ik vandaag al 1 uur op Instagram rondgehangen? Tijd voor een fikse wandeling!’ Zo ongeveer zouden de nieuwe controle-mechanismen van internetreus Facebook – het bedrijf achter Facebook, Instagram en Whatsapp – moeten werken. Facebook en Instagram (maar niet Whatsapp) krijgen een nieuw controlepaneel. Daarin zal je kunnen zien hoeveel tijd je in de afgelopen dagen in beide apps hebt doorgebracht. Je zal waarschuwingen kunnen instellen – bijvoorbeeld na 30 minuten of 1 uur – en  meldingen van de apps tijdelijk kunnen uitschakelen, zodat je niet verleid wordt om elke paar minuten opnieuw te kijken.

Origineel is zo’n controlepaneel niet. De volgende versies van iOS en Android hebben allebei een ingebouwde functie om je gebruik van alle apps – niet alleen die van Facebook – te meten en te controleren. Je volgende smartphone zal daar dus van voorzien zijn.

Opvallend: terwijl je op iOS 12 jezelf limieten zult kunnen stellen – niet meer dan 45 minuten Facebook per dag – zit die mogelijkheid blijkbaar niét in de alternatieve controlepanelen die Facebook nu zelf voorstelt. Je krijgt alleen een vriendelijke por, de deur knalt niet dicht. En je zult de stroom van meldingen die Facebook en Instagram uitsturen, kunnen stilleggen voor een periode tussen 15 minuten en 8 uur. Daarna zijn ze weer terug. Ze permanent doen verdwijnen kan natuurlijk ook, maar moet elders gebeuren – en dat wil Facebook duidelijk niet te hard aanmoedigen.

Het is een drukke week voor Facebook. Dinsdagavond maakte het bedrijf bekend dat het een aantal valse accounts heeft opgespoord die aan het proberen waren om de komende Amerikaanse parlementsverkiezingen te beïnvloeden. Nog geen dag later pakt Facebook dus een ander veelbesproken probleem aan: dat mensen te veel tijd spenderen aan de verslavende apps van het bedrijf. Vorige week maakten de aandelen van Facebook op de beurs een forse duik, toen bleek dat de groei van het bedrijf afneemt en de kosten oplopen. Die toegenomen kosten hebben vooral te maken met beveiliging en moderatie. Deze week lijkt het bedrijf vastbesloten om te laten zien dat de inspanningen om orde op zaken te stellen tot resultaten leiden.