Door deze kitscherige tas zit Balenciaga in de problemen
Foto: balenciaga

Het Franse modehuis Balenciaga is in een rechtszaak verwikkeld geraakt. De reden? Het label heeft een tas ontworpen met een print van New York, die ook op veel gadgets prijkt in plaatselijke souvenirwinkels. Daar is het overkoepelende bedrijf van de shops niet mee gediend.

Demna Gvasalia, creatief directeur bij Balenciaga, houdt er wel van om alledaagse logo’s en prints in zijn ontwerpen te verwerken. Zo lanceerde hij eerder al een handtas die wel heel goed op de Frakta-shopper van Ikea lijkt. Voor zijn eigen luxemerk Vetements ontwierp hij dan weer een T-shirt met DHL-print.

In zijn recente collectie voor Balenciaga pakt hij uit met een roze lederen tas als ode aan New York, en enkele bijpassende accessoires zoals een portemonnee. Daarop staan fotocollages van de stad met onder meer het Empire State en het vrijheidsbeeld. Wie naar de stad reist kan echter bijna identieke tassen tegenkomen in verschillende souvenirwinkels.

Klakkeloze kopie?

Het grootste verschil zit in de prijs. Balenciaga rekent zo’n 1.490 euro voor de handtas, in de souvenirwinkels betaal je rond de twintig dollar (zeventien euro). Volgens City Merchandise Inc., het bedrijf achter de souvenirwinkels in de big apple, heeft Gvasalia de collage gekopieerd. De firma sleept de ontwerper nu voor de rechter voor het schenden van copyright en eist een schadevergoeding.

Door deze kitscherige tas zit Balenciaga in de problemen