Reizigers klagen over ‘sauna’ in de trein
Foto: Photo News

Door de extreme warmte zijn er vandaag problemen met de airconditioning op treinen van Eurotunnel tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Veel passagiers doen hun beklag op Twitter. Maar ook in ons land is het dezer dagen niet altijd even aangenaam reizen met de trein. Veel reizigers merken op dat in sommige treinstellen geen airco aanwezig is.

Er zijn vandaag veel reizigers die op sociale media hun beklag doen over het gebrek aan airconditioning in hun trein. Volgens hen is dat geen overbodige luxe bij een hittegolf en temperaturen van 36 graden.

‘De afgelopen dagen krijgen we vaak opmerkingen van reizigers te horen zoals: “Hoe kan het dat wij hier in een sauna vastzitten?” Wij hebben daar alle begrip voor dat dit voor hen niet altijd even aangenaam is’, zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. ‘Maar we zijn er volop mee bezig om met de aankoop van nieuw materieel onze vloot met airco uit te breiden. We sensibiliseren via de sociale media en we zorgen ervoor dat we zeker op lange afstanden treinen inzetten met airco.’

Verouderde treinen

In 2015 heeft de NMBS voor 1,3 miljard euro aan bestellingen geplaatst bij de Canadese trein- en vliegtuigenbouwer Bombardier. Er zouden zo’n 445 dubbeldeksrijtuigen geleverd worden tussen september van dit jaar en december 2021. In tegenstelling tot sommige oudere toestellen hebben die treinen wel een aircosysteem.

Net als bij een aantal treinen van Eurotunnel vandaag worden sommige rijtuigen van de NMBS afgeschaft door aircoproblemen. Nieuwere treinen waarvan het systeem defect is, moeten worden afgeschaft omdat men in die toestellen de ramen niet kan openen. In tegenstelling tot oudere rijtuigen, waar de ramen nog wel opengaan.

De Lijn

Ook in de bussen en trams van De Lijn is het regelmatig broeierig heet volgens vele reizigers. Net als bij de NMBS worden oudere voertuigen zonder aircosysteem nog steeds ingezet. ‘Die zijn in de minderheid en we zetten ze enkel in als er geen voertuig met airco beschikbaar is’, zegt Inge Debruyne, woordvoerster van De Lijn. Volgens haar zijn er nieuwe bussen en trams besteld en zullen de meeste voertuigen tegen 2020 uitgerust zijn met airco.