Schadevergoeding Ryanair-gedupeerden moet ‘geval per geval onderzocht worden’
Stakend Ryanair-personeel. Foto: Photo News

De Ryanair-passagiers die getroffen zijn door de staking van woensdag en donderdag hebben niet automatisch recht op een extra compensatie. Dat zegt een woordvoerder van de Europese Commissie.

Duizenden passagiers, onder wie een 23.500-tal van en naar ons land, zijn woensdag en donderdag het slachtoffer van de staking bij Ryanair. De Ierse lowcostmaatschappij is verplicht om gestrande reizigers een alternatieve vlucht aan te bieden of hun ticket terug te betalen. Omdat de annulering minder dan twee weken voor het vertrek werd aangekondigd, zouden de passagiers ook recht hebben op een extra compensatie die - afhankelijk van de afstand - tussen de 250 en 600 euro bedraagt.

De Europese Commissie bevestigt dat Ryanair voor alle passagiers van wie de vlucht geannuleerd werd een alternatief moet voorzien, of het ticket volledig moet terugbetalen, maar de extra schadevergoeding is geen automatisch recht, liet een woordvoerder blijken. “Een extra compensatie moet geval per geval onderzocht worden en is onder meer afhankelijk van wanneer de reizigers geïnformeerd zijn over de annulering”, klonk het. “De beslissing ligt bij de nationale gerechtelijke autoriteiten.”

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil er alvast op toezien dat Ryanair de rechten van de passagiers respecteert en heeft al aangekondigd juridische stappen te ondernemen als dat niet gebeurt. Ook de Economische Inspectie volgt de zaak op, op vraag van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).