Britse supermarktketen voert ‘stil uur’ in voor autistische klanten
Foto: Joris Herregods

Morrisons, de vierde grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, heeft een ‘stil uur’ ingevoerd in al zijn vestigingen. Dat moet shoppen aangenamer maken voor mensen die moeilijk om kunnen met supermarktgeluiden.

‘Veel mensen met autisme, of ouders met kinderen met autisme, vinden het erg lastig om naar een supermarkt te komen’, klinkt het in een blogpost op de website van Morrisons. ‘Eerder dit jaar hebben we geëxperimteerd met een "stil uur" en ook ontdekt wanneer dat het beste plaatsvindt.’

Voortaan zal het in elke Morrisons-vestiging op zaterdagochtend van 9 tot 10 uur stiller worden. Muziek en radio’s worden afgezet, mededelingen via de intercom worden vermeden, er wordt niet met trolleys rondgereden, kassa’s zegen even geen “biep” meer, en dat alles onder licht gedimde verlichting. Een poster aan de ingang moet klanten aanmanen tot stilte.

Het initiatief werd ontwikkeld in samenwerking met de Britse nationale autismevereniging, legt Morrisons uit. ‘Een “stil uur” is een stap in de goede richting voor autistische mensen die een supermarktbezoek een echte strijd vinden’, wordt Daniel Cadey, voorzitter van de National Autistic Society, in de blogpost geciteerd.