NMBS verkoopt nu ook tickets via Facebook
Foto: BELGA

De NMBS zit op een nieuw spoor om jongeren te bereiken. Zij kunnen nu ook een treinkaartje kopen via Facebook, in een chatvenster met ­Céline. ‘Als het succes aanblijft, kunnen we de dienst ook uitbreiden naar andere tickets’, zegt woordvoerder Dimitri Temmerman aan Het Nieuwsblad.

‘Wil je graag goedkoop reizen? Contacteer me via Messenger’, vraagt Céline met ondeugende ogen. Een ­oplichtster? Helemaal niet. ‘Céline is onze chatbot’, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. ‘Een geautomatiseerde gesprekspartner die vragen beantwoordt. Sinds kort kan je bij haar ook een kaartje kopen.’

Voorlopig gaat dat alleen voor een Go Unlimited-pas. Dat is een formule voor -26-jarigen die tijdens de schoolvakanties een week (15 euro) of maand (25 euro) onbeperkt met de trein willen reizen. Op de Facebookpagina van Go Unlimited kunnen jongeren Céline aanspreken. Het ticket wordt in het chatvenster aangekocht en kan via het scherm aan de treinbegeleider worden getoond.

Simpel dus, en dat werpt meteen zijn vruchten af. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Het proefproject liep al tijdens de paasvakantie en startte opnieuw bij het begin van de zomervakantie. ‘Er werden al meer dan 1.500 Go Unlimited-passen verkocht via Céline’, aldus Temmerman. ‘Als het succes aanblijft, kunnen we de dienst ook uitbreiden naar andere tickets.’

Dagje shoppen

Céline past in de strategie van de NMBS om gericht te werken rond verschillende doelgroepen, in dit geval de jongeren, en zo meer vrijetijdsreizigers aan te trekken. Mensen die een dagje willen shoppen of naar de kust trekken, maar de wagen thuis laten. Door hen in campagnes gericht te benaderen, zag de NMBS het voorbije jaar de grootste stijging in het aantal reizigers in tien jaar tijd (+ 3,6 procent).

Opvallend: het aandeel jongeren steeg met acht procent. ‘Zij smaken ons digitaliseringsoffensief’, zegt Temmerman. Want de ticketverkoop via het loket blijft afnemen. Ongeveer 40 procent van de tickets wordt daar of bij de treinbegeleider gekocht. Meer dan 50 procent bij de automaten. ‘En de overige tien procent wordt op de website of app aangekocht’, zegt Temmerman. ‘Dat aandeel willen we opdrijven.’