Met een ludieke video en een open brief roept Toerisme Vlaanderen sociale media zoals Facebook op om naakte figuren in schilderijen toe te laten op hun netwerken. ‘Ons unieke cultureel erfgoed wordt nu jammer genoeg geklasseerd als pornografisch.’ Facebook nodigt Toerisme Vlaanderen nu uit op de koffie.

Sociale media zoals Facebook maken geen onderscheid tussen pornografisch bloot en naakt in de kunst. Naakte figuren in de schilderijen van de Vlaamse Meesters worden genadeloos weggecensureerd. Dat wil de Vlaamse toerismepromotor Toerisme Vlaanderen aanklagen. Een ludiek filmpje toont hoe ‘naaktkijkers’ met een Facebookaccount vriendelijk - doch dwingend - verzocht worden om het Rubensmuseum in Antwerpen te verlaten. Met de stunt, geregistreerd met verborgen camera, én een open brief stuurt Vlaanderen een uitnodiging naar Facebook om dit samen op te lossen.

‘Onze Vlaamse Meesters verleiden elk jaar honderdduizenden mensen om Vlaanderen te bezoeken en daar zijn we bijzonder trots op’, zegt Peter De Wilde, ceo van Toerisme Vlaanderen. ‘Met ons meerjarenprogramma rond Rubens, Bruegel en van Eyck dat in 2018 van start is gegaan, mikken we tegen eind 2020 op drie miljoen cultuurminnende bezoekers. Helaas is het promoten van ons unieke cultureel erfgoed vandaag niet mogelijk via de meest populaire sociale media. Onze kunst wordt geklasseerd onder de noemer onfatsoenlijk en zelfs pornografisch. Dat is bijzonder jammer.’

‘Zouden we niet beter eens op de koffie komen?', richt Toerisme Vlaanderen zich rechtstreeks tot Facebook-baas Mark Zuckerberg in de open brief. ‘Dan bespreken we hoe we onze Vlaamse Meesters een plek geven op uw platform. Een plek die ze verdienen. Want, weet u, kunst verbindt, net zoals sociale media. Zat Peter Paul Rubens toentertijd op Facebook, hij zou bijzonder veel volgers op zijn fanpagina gehad hebben.’

Facebook: 'Enkel censuur op advertenties'

Facebook heeft gehoor gegeven aan die oproep. 'We nodigen Toerisme Vlaanderen graag uit op de koffie', klinkt het. Wanneer (en met wie) het gesprek zou plaatsvinden is nog onduidelijk.

Toch wil de socialenetwerksite ook een en ander rechtzetten. Zo klopt het volgens hen niet dat naakt van schilderijen of standbeelden op gewone posts verwijderd of gecensureerd wordt. Wie een foto van een schilderij van Rubens met daarop borsten, billen en cherubijnen wil delen, kan dat volgens Facebook perfect doen. Dat staat ook expliciet in de Facebook-richtlijnen.

Voor advertenties gelden echter andere, strengere regels. Voor advertenties is seksueel getinte inhoud, ook artistiek of educatief naakt (behalve standbeelden) namelijk verboden. En het schilderij waar Toerisme Vlaanderen naar verwijst in zijn open brief, gaat volgens Facebook om een advertentie en niet om een gewone post.