Burberry vernielt elk jaar miljoenen producten: ‘Dit is het donkerste geheim van de mode-industrie’
Foto: Photo News

Burberry verbrandt op jaarbasis meer dan dertig miljoen euro aan kleding, handtassen en parfum. Zo wil het Britse modehuis voorkomen dat de stuks bij ‘de verkeerde klanten’ terechtkomen.

Het Britse modehuis heeft het afgelopen jaar al meer dan 28 miljoen pond (omgerekend 31 miljoen euro) aan onverkochte producten vernietigd. Om een idee te geven: dat bedrag is het equivalent van 20.000 trenchcoats, de jassen die typerend zijn voor het imago van Burberry.

Bovendien is het cijfer de voorbije twee jaar stilletjes gestegen. In 2016 en 2017 werd voor respectievelijk 18,8 en 26,9 miljoen pond aan spullen vernield. De voorbije vijf jaar zou in totaal voor 90 miljoen pond aan spullen zijn vernield.

Bij Burberry geven ze toe dat onverkochte voorraden in vlammen opgaan. Het bedrijf voegt er in The Times wel aan toe dat het gebeurt in gespecialiseerde verbrandingsovens en dat de geproduceerde energie optimaal wordt benut.

Volgens het modehuis lag het bedrag van de vernielde spullen vorig jaar ongewoon hoog door een nieuw contract met Coty voor hun parfums, waardoor de oude stock ter waarde van tien miljoen Britse pond integraal moest worden vernield.

Exclusiviteit

Maar vanwaar het idee om peperdure kleren te vernietigen? Volgens insiders willen grote modehuizen zo voorkomen dat hun spullen met grote kortingen worden verkocht of door het ‘verkeerde type mensen wordt gedragen’. Dat zou het merk in waarde kunnen doen dalen, terwijl exclusiviteit belangrijk is voor hun klanten.

‘Burberry toont geen respect voor hun eigen producten en het harde werk en de bronnen die nodig waren om ze te maken. In plaats van hun overproductie aan te pakken, verbranden ze kleding waar helemaal niets mis mee is’, zegt Lu Yen Roloff van Greenpeace aan BBC. ‘Dit is het donkerste geheim van de mode-industrie, Burberry is slechts het topje van de ijsberg.’

Dat modelabels meer en meer overschotten hebben, komt omdat hun producten via meer kanalen worden verkocht, in verschillende markten. Alle webshops en winkels hebben stock nodig om klanten zo snel mogelijk te kunnen helpen.

Niet alleen luxemerken kennen het probleem van te veel overschotten. Eind 2017 raakte bekend dat de Zweedse modeketen H&M ook onverkochte kledij op de brandstapel gooit in de energiecentrale van Vasteras. Uit een onderzoek van een lokaal televisieprogramma zou het in Denemarken alleen al om twaalf ton kleding gaan. Volgens H&M ging het om kleding niet geschikt is om gedragen te worden.