Toch weer nieuw filerecord, enkele inspanningen ten spijt
Themabeeld Foto: belga
Kiezen we voor langere files en meer luchtvervuiling? Of voor een fietssubsidie en gezonder, milieuvriendelijker transport? Voor de files, toont de filebarometer.

De applausmaatregelen komen nochtans op gang. In Gent, bijvoorbeeld, waar een autobestuurder in ruil voor zijn nummerplaat tot 500 euro subsidie voor een elektrische fiets of het openbaar vervoer krijgt. Ook Hasselt en Deinze springen op de ecologische kar. En zelfs in Brussel zwaaien ze met een gratis jaarabonnement op het openbaar vervoer of voor autodelen.

Het effect van die inspanningen is niet te zien op de Belgische wegen, toont de nieuwste filebarometer van Touring Mobilis. De eerste helft van 2018 klopt alle file­records.

Ook overdag files 
Liever dan ons eigen verplaatsingsgedrag in vraag te stellen, passen we onze werkdag aan de files aan. Door de flexibele werkuren neemt de filedruk opvallend toe in de uren na de ochtendspits en voorafgaand aan de avondspits. Autobestuurders zoeken meer en meer de daluren op,  waardoor de filedruk overdag toeneemt. Op een aantal knelpunten, zoals in Wemmel, Zaventem en aan de Kennedytunnel, zijn er nauwelijks nog filevrije uren.

‘Hier en daar zien we deugdelijke alternatieve maatregelen, zoals extra subsidies voor woon-werkverkeer met de fiets’, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters (PCVO Hasselt). ‘Maar voor een cultuuromslag zullen toch radicalere keuzes nodig zijn. Mobiliteit is een draak met veel koppen en om hem de baas te worden, moet je op de draak zelf en niet op zijn koppen mikken. De subsidies voor de alternatieven verzinken in het niets in vergelijking met de miljoenen die we in salariswagens en in spitsstroken pompen. Het is ook tijd om vragen te stellen bij het soort economische groei dat we nastreven. De ene dag verbazen we ons over de megafiles, de volgende roepen we “hoera” omdat de havens meer containers hebben aangetrokken.’

Whim
In september wordt in Antwerpen de gratis app Whim gelanceerd, waardoor je in een oogopslag kan zien welk vervoersmiddel op een gegeven moment het efficiëntst is. Kris Peeters: ‘Dat kan helpen, maar even belangrijk is het om onze agenda niet vol te plannen rond de auto, maar rond de nieuwe vervoermiddelen. Dan ontstaat behalve de wil, ook de ruimte om voor alternatieven te kiezen.’