Bløf, die band van 'Zoutelande', breekt nu pas door in België
Foto: Koen Bauters
In eigen land zijn de Zeeuwen van Bløf al meer dan twintig jaar een gevestigde waarde. Hier is hun repertoire - afgezien van hun megahit ‘Zoutelande’ natuurlijk - nagenoeg onbekend, en dat voelde je op de wei. Bløf werd warm ontvangen maar op ‘Harder dan ik hebben kan’ kwam nauwelijks reactie, terwijl dat in Nederland een classic is. Het moet raar zijn om je een van je grootste hits te spelen voor een publiek dat die hit niet kent.

Bløf probeerde jarenlang voet aan de grond te krijgen in België maar slaagde daar nooit in. Ze stonden al op Werchter in 1994, toen Thé Lau hen mee op sleeptouw nam. Omgekeerd nam Bløf hem mee als gast op hun concerten in Nederland, toen Laus carrière daar in het slop zat. De cover die Bløf vandaag speelde, was er dus niet toevallig eentje van The Scene. ‘Iedereen is van de wereld’ was een eerbetoon aan Thé, en het was mooi meegenomen dat de wei er enthousiast op reageerde.

Containerschip

Met ‘Zoutelande’ scoorde Bløf de grootste hit in zijn carrière: het was in zowel Nederland als België een schot in de roos. De aantrekkingskracht van die song verklaren is niet zo moeilijk. Er spreekt troost uit het lied: buiten is het koud en ons strandhuis kraakt wat, maar wij zitten hier gezellig samen binnen. En er is natuurlijk die heerlijk meezingbare zin ‘Ik ben blij dat je hier bent’. Om de populariteit van die song helemaal te doorgronden, stelden we de vraag aan de Nederlandse radiomaker en muziekkenner Jan Douwe Kroeske. Wat maakt nu juist dat ‘Zoutelande’ het zo goed doet?  

Douwe Kroeske: “Zanger Paskal Jacobsen heeft een containerschip van een stem, die zich uitermate goed leent voor een duet. Hij kán dat. En Jakobsen kent zijn vak zo goed, dat hij in zo’n duet precies de juiste plaats inneemt. Zijn stem koppelen aan die van Geike Arnaert: dat was een gouden zet, een kans die je maar een keer in een carrière krijgt.”

Het beste van de Nederpop

Zoals dat zo vaak gaat met populaire bands die hits scoren in de mainstream, is niet iedereen enthousiast over Bløf. Ze krijgen vaak kritiek op hun (zogenaamd onbegrijpelijke) teksten en onlangs vroeg het Nederlandse muziekmedium 3voor12 zich op Facebook zelfs af of Bløf wel op Pinkpop thuishoorde.

Douwe Kroeske: “Wat een gênante vertoning was me dat. Het is niet aan journalisten om die vraag te stellen. Laat het publiek toch zelf kiezen of ze al dan niet naar een band gaan kijken! En wat die teksten betreft: uiteraard kun je die niet vergelijken met de teksten van een Captain Beefheart of een Damien Jurado. Maar Bløf verdient wel een groot compliment voor hun mooie composities en hun excellente livereputatie – in dat opzicht doen ze mij aan Dire Straits en Toto denken. Het zijn stuk voor stuk érg kwalitatieve muzikanten. Hun drummer kan rocken, maar ook met zijden handschoenen spelen - als een jazzmuzikant. Bassist Peter Slager is een purist, en gitarist Bas Kennis is het gedienstige bandlid dat zichzelf nooit op de voorgrond zal plaatsen.”

Radiotijd

De kans dat Bløf binnenkort op Studio Brussel gedraaid zal worden, is klein. Maar goed in het gehoor liggende Nederlandstalige popmuziek krijgt in ons land wel airplay op onder meer Radio 1 en 2. We achten het bovendien niet onmogelijk dat de back catalogue van Bløf hier aanslaat. Per slot van rekening hoor je in de muziek van Bløf het beste uit de Nederpop terugkomen: hier een snuifje Frank Boeijen, daar een korrel Thé Lau, en bovenop nog wat snippers Marco Borsato en Guus Meeuwis. Eén voorwaarde wel: Bløfs volgende single moet de concurrentie met ‘Zoutelande’ aankunnen.