Ophef om confettikanon Hema
Foto: Hema

In Nederland roepen gebruikers van sociale media winkelketen Hema op zijn confettikanon uit de handel te nemen. Het feestartikel bevat namelijk geen snippers van papier, maar van plastic. En die zijn slecht voor het milieu. Ook in België zijn ze te koop.

Het was de Amsterdamse programmamaker Tom Roes die vorige week de discussie bij onze noorderburen op gang bracht. Dat nadat hij tijdens een verjaardagsfeestje een confettikanon had afgeschoten, en tot zijn verbazing zag dat het niet gevuld was met snippers van papier, maar van plastic. ‘We zijn een uur bezig geweest met opruimen,’ schrijft hij in een Facebookbericht gericht aan Hema.

Ophef om confettikanon Hema
Foto: Tom Roes

In een Amsterdams stadspark zag hij vervolgens dezelfde plastic snippers op de grond liggen. ‘Ik zag vier plekken in het park bezaaid met confetti. Dat mensen minder zin hebben om zich een uur lang te bukken om dit op te ruimen, dat is begrijpelijk’, zo schrijft hij op Facebook.

Het Nederlandse actualiteitenprogramma EenVandaag nam de proef op de som en schoot ook een confettikanon van de Hema af. Met drie medewerkers hadden ze inderdaad bijna zestig minuten de tijd nodig om alle troep op te ruimen.

Hema werkt aan nieuw ontwerp

Roes vraagt Hema daarom om de confettikanonnen van de schappen te halen. ‘Ik snap dat jullie dit niet met opzet doen, maar dit staat garant voor een kleine milieuramp op verjaardagsfeestjes. Niet echt een feestelijke gedachte’, besluit hij op Facebook. Intussen is er een online petitie gestart, waarin eveneens wordt gevraagd het artikel uit de handel te halen. De petitie werd al bijna vierduizend keer ondertekend.

Hema biedt het confettikanon ook te koop aan in zijn Belgische filialen, en op zijn Belgische website. In een schriftelijke reactie aan dagblad Het Parool laat de winkelketen weten bezig te zijn met de ontwikkeling van een verbeterd product. ‘We zijn al geruime tijd bezig met een milieuvriendelijkere vervanging van de inhoud van de confettikanon. We verwachten dat volgend jaar in de winkels te hebben. Tot die tijd zullen we op onze website en op de verpakking van het huidige product duidelijker communiceren over de risico’s.’