BMW Artville brengt je van Jan Fabre naar Andy Warhol
Foto: BMW Artville
Kunst, technologie, design en lifestyle zijn de hoofdthema's van BMW Artville, een tentoonstelling die de Duitse autofabrikant en de Brusselse cultuurtempel BOZAR hebben neergezet op de zeedijk van Knokke. Kunstenaar Jan Fabre laat er een unieke nieuwe expo met BMW-technologie zien. En het wagenmerk brengt een paar pièces de résistance uit zijn Art Car-collectie, met creaties van Andy Warhol en Alexander Calder.
Dossier aangeboden door BMW

Tegenover het majestueuze casino van Knokke staan tussen 13 juli en 26 augustus twee grote, duurzame houten paviljoenen, van elkaar gescheiden door een strandterras afgewerkt met glaspartijen. Aan de binnen- én buitenkant van die architecturale eyecatcher krijgen duizenden bezoekers BMW Artville te zien, een tentoonstelling van de Duitse autobouwer BMW, de Brusselse cultuurtempel BOZAR en het stadsbestuur van Knokke-Heist die, volgens de drie initiatiefnemers, een bewijs moet zijn van "het belang van schoonheid, de kracht van technologie, en de impact van kunst."

Fabre vooraan
Dat laatste element komt in de eerste plaats aangewaaid van enfant terrible Jan Fabre. De multidisciplinaire kunstenaar, die beeldende kunst combineert met theater en schrijverij, mocht voor een van de twee strandpaviljoenen BMW Artville aan de slag met technologie waarmee hij beeldende kunst en performance met elkaar kan combineren. Een vijftal schermen in Jan Fabre Curated by BOZAR beweegt voor de ogen van het zittende publiek door middel van robotarmen waarmee BMW in zijn wereldwijde fabrieken auto's van de assemblageband doet rollen.

Previews
Maar er is op BMW Artville nog meer Fabre te zien dan die installatie. Er zullen ook een tiental werken te zien zijn in het blauw gebicte glas dat zo'n beetje een handelsmerk is van de kunstenaar. Beide expo's verhuizen na hun tijd in Knokke ook naar Brussel: de performance/film-installatie komt in het najaar bij BOZAR terecht, waar ze deel zal uitmaken van de Theodoor van Loon-tentoonstelling vanaf oktober 2018 tot januari 2019. De installatie is namelijk "een vrije, hedendaagse vertaling van het thema ‘extase’, die verbluffend tot uiting komt in de werken van Theodoor van Loon", zegt BOZAR-directeur Paul Dujardin. De andere werken zijn een vroege preview: ze kondigen de solo-expo Jan Fabre. The Years of the Hour Blue in het Ravenstein Circuit aan, van mei tot september 2021.

Méér kunst op wielen
Ook van de kant van BMW komt er kunst naar Artville. De autoconstructeur verzamelde sinds 1975 een reeks klassieke modellen die onder handen werden genomen door een hele reeks moderne kunstenaars, waaronder David Hockney, Roy Lichtenstein, Frank Stella en Jeff Koons. De Art Car Collection werd in 1975 afgetrapt met een 3.0 CSL-racemodel, dat in opdracht van de Franse autocoureur Hervé Poulain werd bewerkt door Alexander Calder, een Amerikaans beeldhouwer, die de wagen een jaar voor zijn dood bewerkte met een eigenzinnige laag kleurenlak. De gepersonaliseerde wagen werd door Poulain vervolgens bestuurd tijdens de 24 uur van Le Mans uit dat jaar.

Warhol
Daarna startte BMW vanuit die unieke 3.0 CSL zijn Art Car-collectie op, een reeks auto's die de wereld rondreizen als museumstukken en al te zien zijn geweest in tal van expo's en musea. Het gebeurt zelden dat een model van dit kaliber in België te bezichtigen is. Datzelfde geldt ook voor een tweede Art Car: een in 1979 door pop art-medebezieler Andy Warhol ontworpen en met de hand beschilderde BMW M1, die ook op BMW Artville te bewonderen zal zijn. Warhol beschreef het samenspel van kleuren en lijnen dat hij over de carrosserie van de wagen trok als een manier om een gevoel van snelheid te creëren. "Wanneer een auto heel snel gaat, worden alle lijnen en kleuren wazig."

Alles in één
Wagens als - om nog eens een citaat van Warhol te gebruiken - een "rollend kunstwerk" presenteren: dat is natuurlijk het hele idee achter BMW Artville. Maar dan wel ingebed in een geheel dat ook oog heeft voor andere vormen van kunst, zoals architectuur en culinair topgenot. En technologie natuurlijk. Het wordt, volgens BMW BeLux-ceo Eddy Haesendonck, “een volledig nieuwe publieksbeleving die kunst verbindt met cutting edge technologie en lifestyle.”