‘Treinverkeer zeer ernstig verstoord door staking’
Themabeeld Foto: IMAGEGLOBE

Het treinverkeer is dinsdag zeer ernstig verstoord door de staking van de Onafhankelijke Vakbond van het Spoorwegpersoneel (OVS). Dat zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Ongeveer één trein op de drie rijdt.

Door de minimale dienstverlening zou er één op de drie treinen moeten rijden, maar toch zijn sommige van die treinen ook afgeschaft. Daarom raadt de NMBS reizigers aan voor hun vertrek de routeplanner te raadplegen op de website van de NMBS. De alternatieve regeling voor woensdag 11 juli zal in de loop van dinsdag beschikbaar zijn.

 

 

Er wordt voorrang gegeven aan de drukke lijnen. ‘Er wordt gefocust op de ochtend- en avondspits en vooral dan op de IC-treinen die grote steden met elkaar verbinden’, zegt Temmerman. Dinsdag en woensdag rijden geen extra treinen naar de kust.

Deze treinen rijden met grote waarschijnlijkheid de hele dag:

IC Oostende – Brussel-Eupen

IC Charleroi – Sud-Essen

IC Quiévrain – Luik-Guillemins

IC Brussel-Zuid – Namen – Luxemburg

IC Brussel-Zuid – Namen – Luik-Paleis

IC Doornik – Namen

IC Gent-Sint-Pieters – Landen

IC Liers – Gouvy

IC Gouvy – Luxembourg

IC Brussel-Zuid – Antwerpen – Breda – Amsterdam

Deze treinen rijden met grote waarschijnlijkheid enkel tijdens de piekuren:

IC Oostende – Antwerpen-Centraal

IC Lille Flandres – Kortrijk

IC Antwerpen-Centraal – Charleroi-Zuid

IC Kortrijk – Gent-Sint-Pieters

IC Gembloux – Namen – Dinant

IC Doornik – Lille Flandres

IC Gent-Sint-Pieters – Leuven

IC Brussel-Zuid – Antwerpen-Centraal

IC Bergen – Luik-Paleis

IC Charleroi-Zuid – Etterbeek

IC Brugge – Kortrijk

Staking

De Onafhankelijke Vakbond van het Spoorwegpersoneel (OVS) legde sinds dinsdagochtend 03.00 uur voor 48 uur het werk neer uit onvrede met de manier waarop het beroep van treinbestuurder heropgewaardeerd zou worden. Ze zijn het niet eens met een nieuw premiestelsel voor de treinbestuurders. Volgens de vakbond komt die heropwaardering in de realiteit voor het merendeel van de treinbestuurders neer op een verlies aan inkomsten en een hogere productiviteit. Het Autonoom Syndicaat van TreinBestuurders (ASTB) en de nieuwe spoorbond Metisp-Protect sloten zich bij de actie aan. Dat gebeurde nadat HR-Rail - de juridische werkgever van de spoorwegen - hun respectievelijke stakingsaanzeggingen had verworpen.