Starbucks bant plastic rietjes tegen 2020
Foto: AFP

Wie in anderhalf jaar een Caffè Americano, Latte Macchiato of Chocolate Hazelnut Frappuccino koopt in een van de talloze Starbucks-filialen, zal daar geen plastic rietje meer bijkrijgen. De Amerikaanse koffieketen wil het object uit al zijn winkels verbannen.

Op de bekers met koffie zullen in 2020 deksels komen waarvoor niet per se rietjes nodig zijn. Wie toch nog een rietje wil, zal eentje krijgen dat niet gemaakt is van plastic.

Starbucks is lang niet het enige bedrijf dat gehoor lijkt te geven aan de steeds luider wordende roep om het gebruik van plastic in te dammen. Eind vorige maand nog maakte McDonald’s België bekend dat het de plastic rietjes in al zijn Brusselse restaurants zou vervangen door kartonnen exemplaren.

De Britse krant The Guardian wijst erop dat, hoe belangrijk het afschaffen van plastic rietjes als symbool ook kan zijn, de maatregel eigenlijk een druppel op een hete plaat is. Van het 9 miljoen ton plastic afval dat jaarlijks in zee belandt, bestaat ‘slechts’ 2.000 ton uit plastic rietjes.