Modewereld blijft worstelen met #metoo
Foto: REUTERS

Als de modeweken iets duidelijk hebben gemaakt, dan is het dat de mode-industrie niet weet hoe om te gaan met mannen die werden beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag.

Wat hebben A$AP Bari, Roman Polanski en Ian Connor met elkaar gemeen? Niet alleen zaten ze tijdens de afgelopen modeweken op de eerste rij van verschillende evenementen van toonaangevende luxemerken, alle drie worden ze ook beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag of zelfs seksueel misbruik.

Sinds de beschuldigingen van seksuele intimidatie aan het adres van Hollywood-producent Harvey Weinstein, en de daaruit voortgesproten #metoo-beweging, zijn al heel wat koppen van ooit invloedrijke mannen in de entertainmentindustrie gerold. Denk naast Weinstein bijvoorbeeld aan acteur Bill Cosby, fotograaf Terry Richardson of de komiek Louis C.K.

De modewereld blijft echter ter plaatse trappelen. Dat tegen filmregisseur Roman Polanski een Amerikaans arrestatiebevel loopt voor het drogeren en misbruiken van een 13-jarig meisje, weerhield Miuccia Prada er bijvoorbeeld niet van hem begin deze maand uit te nodigen voor de voorstelling van haar nieuwe collectie in Parijs. Prada werd er achteraf zelfs gespot in een hotelbar aan hetzelfde tafeltje als de uiterst controversiële regisseur.

Traag van begrip

Een maand eerder waren stilist Ian Connor en rapper A$AP Bari ook al prominente gasten op exclusieve mode-evenementen in de Franse hoofdstad. Connor wordt door 21 vrouwen beschuldigd van aanranding, Bari moet volgend jaar voor de rechter verschijnen nadat twee vrouwen hem beschuldigd hebben van aanranding. Beide mannen ontkennen de aantijgingen. Toch kregen ze van respectievelijk Louis Vuitton en Dior een ereplaats langs hun catwalks.

De Amerikaanse nieuwssite The Daily Beast vroeg een reactie aan Ian Connor, A$AP Bari, Louis Vuitton en Dior over de reden van hun aanwezigheid, maar geen van hen wilde reageren.

‘De mode-industrie blijft ziende blind over zaken als vrouwenhaat, seksueel misbruik en feminisme in het algemeen, behalve wanneer feminisme kan voorgesteld worden als iets dat sexy is’, zegt de Amerikaanse modejournaliste Christina Binkley tegen The Wall Street Journal. ‘Terwijl in veel sectoren erg snel is gereageerd op de #MeToo-beweging door beklaagden te ontslaan of nieuwe protocollen op te stellen, blijft de modewereld traag van begrip. Misschien verwachten deze merken niet dat hun klanten hen daarop zullen afrekenen.’