Jason Moran & The Bandwagon: Jazz van overlevers
Jason Moran & The Bandwagon Foto: Brecht Van Maele
Pianist Jason Moran greep het publiek meteen bij zijn nekvel, met twee energieke stukken uit de jongste cd van The Bandwagon.

Zowel in 'Winds' als in 'Big news/more news' hoor je die typische Moran-stijl: virtuoos en met verwijzingen naar de hele jazzgeschiedenis, van ragtime over bebop tot avant-garde. 

Muziek met een boodschap ook. Zoals in een stuk van Alicia Hall Moran, de echtgenote van de pianist, geïnspireerd op een gedicht over de overtocht van Afrikaanse slaven naar Amerika, 'van wie wij de nakomelingen zijn, wij zijn overlevers'.

Nog meer engagement blijkt uit sommige titels van Moran's composities. 'RFK in the land of apartheid', bijvoorbeeld, met een fraaie intro van Tarus Mateen, die elektrische bas speelt, maar dan wel met een kurkdroge klank die nauw aanleunt bij die van een contrabas. 

Moran speelde ook 'Thelonious', een stuk van de door hem zo vereerde Thelonious Monk, volgens Moran 'een god'. Een heel vrije versie, met een intro van de fenomenale drummer Nasheet Waits. Ook een stuk van Geri Allen kwam aan bod, de vorig jaar overleden pianiste en nog zo'n inspirator van Moran.

Eindigen deed The Bandwagon met een heerlijke brok jazz waarin het trio eerst alsmaar sneller ging spelen, en aan het slot afrondde met een intieme outro. Een staande ovatie was hun deel.